سهمی که لوگو در گسترش هویت یک شرکت دارد را نمیتوان انکار کرد. از همان ابتدای راهاندازی یک کسب و کار، صاحبان آن باید در اندیشه ایجاد یک هویت پایدار و ثابت باشند. هویتی که بیرون و درون یک شرکت را با هم گره بزند. لوگو نقش بسیار مهمی در ایجاد و تثبیت این هویت دارد.
لوگو یک سمبل یا علامت است که توسط شرکتها، مؤسسات و سازمانها استفاده میشود تا مردم را بیشتر از وجود خود آگاه سازند. به بیان ساده تر، لوگو را میتوان چهره یا برند یک شرکت به حساب آورد. به دلیل اهمیت فراوانی که آرم دارد، طراحی آن هم اهمیت فراوانی می یابد. ساخت لوگو یکی از قدم های اولیه برای مدیر هر کسب و کاری است. چه کسب و کار فیزیکی باشد و چه فعال در زمینه تجارت الکترونیک. طراحی لوگو حرفه ای تنها به کسب و کارها محدود نیست، حتی سازمانهای غیرانتفاعی و افراد هم می توانند برای خود لوگو طراحی کنند. هر فرد و سازمانی که به دنبال ایجاد یک برند و به جایگذاری یک نشان در ذهن افراد است، باید در طراحی لوگو حرفه ای خود دقت فراوانی بنماید. شاید مؤسسات آموزشی یا غیرانتفاعی تلاش زیادی برای طراحی آرم و لوگو انجام ندهند ولی از آن طرف، شرکتهایی که در بازار فعالیتشان بسیار رقابتی و متغیر است، هزینه و وقت زیادی را برای طراحی لوگو حرفه ای خود صرف میکنند.
دلیل اصلی صرف این هزینه، جذب توجه مشتری است. البته باید دانست که طراحی لوگو حرفه ای کار ساده ای نیست. فاکتورهای زیادی در طراحی لوگو حرفه ای باید در نظر گرفته شوند و طراح باید از مسائل زیادی سر در بیاورد. ساخت لوگو رابطه تنگاتنگی با تبلیغات دارد. لوگو را در تمام محصولات تبلیغاتی یک شرکت میتوان دید. بر روی بیلبوردها، بروشورها، طراحی وب سایت و یا حتی ایمیل های ارسالی شرکت. در تحقیقات فراوان مشخص شده است که اولین برخورد در هر رابطه ای، مهمترین برخورد است. این برخورد در ذهن ناخودآگاه انسان ثبت میشود و برای همیشه بر روابط انسان اثر می گذارد. احتمال زیادی وجود دارد که اولین برخورد مشتری با هر کسب و کاری، از طریق لوگوی آن باشد. بنابراین میتوان به راحتی نتیجه گرفت که ساخت لوگو حرفه ای خوب چه تأثیر دراز مدتی بر موفقیت یک شرکت خواهد داشت. اعتماد یکی از عناصر اصلی هر رابطه ای است. در رابطه مشتری با فروشنده هم این عنصر حرف اول را میزند. یک لوگوی خوب میتواند اعتماد اولیه مشتری را جذب کند. همچنین لوگو خوب میتواند موجب حک شدن نام یک شرکت در ذهن مشتری بشود. هر زمان که مشتری به خدمت خاصی نیاز داشت، فوراً به یاد کسب و کار مورد نظر بیفتد. به طور کلی، لوگو را میتوان یک علامت جادویی به حساب آورد.
طراحی لوگو خوب یکی از اولین اقدام های یک شرکت موفق است و با دقت و وسواس خاصی باید انجام شود. طراحی لوگو فراتر از کنار هم قرار دادن نام شرکت به همراه رنگ های جذاب است. لوگو بخش جدایی ناپذیر هویت یک سازمان است.
نکته پنجم: تلاش برای یکتا بودن لوگو ممکن به پیچیدگی آن منجر بشود که این مغایر با هدف اصلی لوگو است. یک لوگوی خوب باید ساده باشد و به راحتی در ذهن بماند. حتی توصیه میشود لوگو به حدی ساده باشد که هر فردی بتواند شمای تقریبی آن را بر روی کاغذ ترسیم نماید. این نکته در لوگوی بسیاری از کمپانی های معروف رعایت شده است. نکته ششم: در ساخت لوگو باید صبور بود. در واقع هر چقدر که برای طراحی لوگو اسم وقت گذاشته شود، بهتر است. اگر چند طرح اولیه بد از کار در آمد و چندین طراح نتوانستند لوگوی مناسب را طراحی کنند، نباید ناامید شد و به یک لوگوی نامناسب تن در داد. نکته هفتم: لوگو باید عمری باشد. یعنی در طول زمان دوام بیاورد. نباید لوگو را طوری طراحی کرد که بعد از گذشت 10 سال، زشت به نظر بیاید. البته ایجاد تغییرات کوچک در لوگو امری عادی است اما اینکه قرار باشد هر روز لوگوی جدیدی طراحی شود، ضربه بزرگی بر هویت شرکت خواهد بود. به همین دلیل است که هر چه در طراحی لوگو حرفه ای اولیه دقت شود، بهتر است. نکته هشتم: استفاده از نقشه های ذهنی و طوفان ذهنی در ساخت لوگو اهمیت زیادی دارد. بهتر است هر آنچه که به ساخت لوگو مربوط است، نوشته شود. تحقیقات وسیعی انجام شود. تمامی نکات مربوط به ساخت لوگو که در وب سایت ها و کتب موجود هستند نوشته شود. نمونه های موفق طراحی آرم و لوگو بررسی و تجزیه و تحلیل شوند، به ویژه در میان رقبا. مدیر شرکت و اعضای درگیر تیم طراحی، هر زمان هر ایدهای که به ذهنشان میرسد را یادداشت کنند و در نهایت با یکدیگر در میان بگذارند. نکته نهم: انعطاف بالای یک آرم و لوگو و امکان ایجاد تغییر در آن در شرایط مختلف، یک مزیت بزرگ محسوب میشود. استفاده از قوانین هندسی و تقارن در این زمینه میتواند مفید باشد. نکته دهم: حتما در ساخت لوگو حرفه ای تفاوتهای فرهنگی را باید در نظر گرفت. لوگویی که تنها برای مخاطب ایرانی طراحی میشود، با لوگویی که قرار است در سطح جهان نمایش داده شود، تفاوت دارد. نکته یازدهم: نمایش لوگو به بخشی از مشتریان پیش از انتشار کامل آن و دریافت بازخورد آنها میتواند کمک زیادی به تیم طراحی بکند. با اینکار اگر ایراد و اشکالی در ساخت وجود دارد، به سرعت مشخص میشود.
از جمله نکات مهمی که در طراحی لوگو حرفه ای میتوان به آن اشاره کرد:
نکته اول: پیش از طراحی لوگو حرفه ای ، شناخت مشتری هدف ضروری است. لوگو تنها برای خود رئیس شرکت طراحی نمیشود. هدف از طراحی لوگو با اسم فارسی ، ثبت شدن در ذهن مشتری است. به همین دلیل است که تحقیقات بازار در طراحی لوگو حرفه ای نقش مهمی دارند. باید دانست که مشتری از چه قشری است. چه تفکراتی دارد. چه چیزی را میپسندد و از چه چیز دوری میکند؟ نکته دوم: پیش از طراحی لوگو اسم فارسی باید یک بار دیگر استراتژی برندسازی شرکت مرور شود. علاوه بر سلیقه مشتری و نوع نگاه وی، استراتژی برندسازی هم اهمیت زیادی دارد. اینکه شرکت قصد دارد چه پیامی را منتقل کند و چه تصویری در ذهن مشتری ایجاد نماید؟ استراتژی برندسازی شرکت باید در تک تک اجزای آرم خود را نشان دهد. از شکل و طرح انتخاب شده تا رنگ بندی و اندازه آن.
لوگو باید عمری باشد. یعنی در طول زمان دوام بیاورد.
نکته سوم: طراحی لوگو اسم باید در همه جا قابل استفاده باشد. اینکه لوگوی یک شرکت تنها در وب سایت و صفحات نمایشگر خوب دیده میشود، نشانه بدی است. لوگو را حتی باید بتوان بر روی ماگ و تقویم هم چاپ کرد. نکته چهارم: در طراحی لوگو اسم باید خلاقیت داشت. شاید اولین وسوسه ای که به سراغ هر مدیر شرکتی بیاید، این باشد که لوگوی خود را از چند لوگوی معروف کپی برداری کند. با اینکار هزینه طراحی لوگو حرفه ای پایین میآید ولی ضرر دراز مدت زیادی به شرکت وارد میشود.
نمونه های موفق طراحی لوگو:
لوگوی شرکت snap kitchen: سادگی، مدرن بودن و جذابیت سه ویژگی اصلی این لوگو هستند. دقت کنید که چگونه از نام شرکت به درستی در لوگو استفاده شده است. علاوه بر این از دو شئ کار و چنگال در طراحی لوگو حرفه ای بهره گرفته شده است که تداعی کننده کسب و کار شرکت می باشند. با قرار دهی مناسب این دو شی، تقارن در لوگو برقرار شده است. همچنین می بینید که لوگو سیاه و سفید است و این بر سادگی و قابلیت به خاطرسپاری آن می افزاید. لوگوی شرکت Make: میک یک شرکت طراحی است و حرفه ای بودن آن در لوگوی این شرکت مشخص است. بخشی از حرف M کنده شده و به صورت یک نقطه به آخر کلمه MAKE برده شده است. لوگو بسیار ساده است و به راحتی در حافظه می نشیند. ضمن اینکه جدا کردن بخشی از حرف M آن را خاص کرده است. نقطه آخر لوگو هم بیانگر اینست که این شرکت در کسب و کار خود حرف آخر را می زند. لوگو WindMade: این لوگو مربوط به شرکت خاصی نیست بلکه نوعی نشان استاندارد است. قرار دادن این لوگو بر روی محصول به معنی اینست که در ساخت محصول از انرژی باد یا سایر منابع انرژی تجدیدپذیر استفاده شده است. شکل دایره ای و سه تکه لوگو یادآور چرخش توربین های بادی است و رنگ آبی آن، آرامش بخش است و مفهوم آسمان پاک را تداعی می کند. لوگوی هما یا هواپیمایی ملی ایران: این لوگو را به عنوان یکی از برترین لوگوها در میان ایرلاین های جهان می شناسند. طرحی آرم برگرفته از ستون های تخت جمشید است و یادآور پرنده اساطیری ایران باستان یا همان همای سعادت است. علاوه بر این، انتخاب یک پرنده، با کسب و کار شرکت، یعنی صنعت هوایی ارتباط دارد. تمامی اصول سادگی، راحتی به خاطرسپاری و جذابیت هم در این لوگو رعایت شده است.
نمونه کارهای طراحی لوگو
پکیج های ساخت لوگو
ایده پردازی، مشاوره، ارائه نمونه، دریافت بازخورد، تحویل نهایی
حداکثر سه روز
10 الی 30 روز
ساخت لوگو یک فرایند ثابت نیست و الگوریتم مشخصی ندارد. تنها با تکیه بر فرمول های ریاضی نمی توان یک لوگوی خوب طراحی کرد. ساخت لوگو یک هنر است. عناصر مختلفی را باید در ساخت لوگو مدنظر قرار داد. از زیبایی و سادگی گرفته تا ارتباط نزدیک با برندسازی شرکت و تطابق با سلیقه مشتری هدف. از طرف دیگر، گزینه های مختلفی هم وجود دارد: آیا از نام شرکت استفاده بشود؟ نام به صورت مخفف باشد یا کامل؟ رنگ بندی چگونه باشد؟ آیا ترکیب رنگ سیاه و سفید بهتر است یا رنگ های شاد و گرم؟ از چه مفهوم بیرونی در طراحی لوگو بهره گرفته شود؟ آیا لوگو انعطاف لازم برای تغییر در شرایط مختلف را دارد؟ دید مشتریان به لوگو در 50 سال آینده چطور خواهد بود؟ پاسخ به همه این سؤالات پیش از ساخت لوگو ضروری است. هر چقدر که برای طراحی لوگو حرفه ای زمان بگذارید، ضرر نکرده اید. ارائه یک لوگوی بد به مراتب ضرر بیشتری به شرکت می رساند. تمامی این پیچیدگی ها موجب می شوند که شما نیازمند مراجعه به یک تیم متخصص برای طراحی لوگوی شرکت خود باشید. بدون کمک طراحان حرفه ای، دستیابی به یک لوگوی خوب ممکن نیست. شرکت دوسنت مفتخر است که طراحی لوگو شما را بر عهده بگیرد. مهم نیست که شما در چه صنعتی و در چه ابعادی فعالیت می کنید. کافیست طراحی لوگوی خود را به ما بسپارید تا یک گام از سایر رقبا در برندسازی و جلب نظر مشتری جلوتر بیفتید. ما پس از بررسی دقیق نیازمندی های شما، مشتریان شما و استراتژی برندسازی شما، اقدام به ساخت لوگو خواهیم کرد. طراحان حرفه ای شرکت دوسنت با بهره گیری از بهترین ترکیب رنگ و با خلاقیت مثال زدنی خود، لوگویی را برای شما طراحی خواهند کرد که شما را در میان رقبا ممتاز کند. اگر صاحب یک کسب و کار نوپا هستید یا اینکه هنوز برای خود یک لوگو مناسب تهیه نکرده اید، هر چه سریعتر اقدام کنید و با مراجعه به شرکت دوسنت، آینده برندسازی خود را تضمین نمایید.