پوسترها نقشی اساسی در فرهنگ سازی و توصیف فرهنگ اطراف خود داشته اند و راهی موثر و کم هزینه را برای انتقال پیام به مخاطب هدف بازار فراهم می کنند. طراحی پوستر یکی از روش های تبلیغاتی و ابزار برقراری ارتباط است که به دلیل ویژگی در دسترس بودن، هرگز جایگاه خود را در خطر نمی بیند.
طراحی پوستر برای عده ای در حکم ایجاد مزاحمت و شلوغ کردن فضا است در حالی که بسیاری طراحی پوستر را بخشی جدانشدنی از فرهنگ محیطی می دانند. اگر بخواهیم درست به قضیه نگاه کنیم هم واقعا پوسترها نقشی اساسی در فرهنگ سازی و توصیف فرهنگ اطراف خود داشته اند. از این رو، مهم است که ایده و تفکر پشت پوسترها را دریابیم. قطعا کسی نمی تواند اهمیت وجود پوسترها در فضای زندگی امروزی را انکار کند؛ تا وقتی چیزی برای کشف کردن وجود داشته باشد، طراحی پوستر می تواند به این کشف کمک کند. از آن جا که پوسترها را می توان در گوشه و کنار محیط اطراف مشاهده کرد، طراحی پوستر به دلیل در دسترس بودن و سادگی دستیابی، محبوبیت خاصی بین افراد دارند. پوسترهای شهری همچنین می توانند تاثیری عمیق تر ایجاد کنند؛ خلاقیت، روحیه کارآفرینی، علاقه و ایده آل ها می توانند از دل یک طراحی پوستر جذاب و مفهومی به دست بیایند.
مطالعات نشان داده اند که پوسترها همیشه تاثیر زیادی را بر روی مخاطب خود می گذارند. پوسترها راهی موثر و کم هزینه را برای انتقال پیام به مخاطب هدف بازار فراهم می کنند. بعد از طراحی پوستر، چنانچه این پوسترها در جای مناسب نصب شوند، می توانند در ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه مردم اطراف نفوذ کرده و آن ها را از وجود یک رویداد خاص یا رونمایی یک محصول یا خدمت باخبر کنند. وقتی اصول طراحی پوستر را رعایت می کنیم، پوسترها قادر خواهند بود تا در ذهن مخاطب باقی مانده و تبدیل به ابزاری بی نظیر برای کسب و کارهایی با اندازه کوچک تا متوسط باشند و آگاهی عمومی را نسبت به برند خود افزایش دهند. تمامی فرایند طراحی پوستر معطوف می شود به یک تولید کننده محتوا و یک گرافیست؛ به همین دلیل، مزیت دیگر طراحی پوستر نسبت به برخی روش های تبلیغاتی مثل تبلیغات رادیویی و تلویزیونی، این است که هزینه آن کمتر خواهد بود. از زمانی که اولین نسخه نشریه چاپی ابداع شد، طراحی پوستر شکل گرفت. در ابتدا طراحی پوستر صرفا خلاصه می شد در استفاده از متن و این پوسترها تنها برای اطلاع رسانی به عموم درباره اخبار، رویدادهای پیش رو، انتخابات و اطلاعیه های دیگر به کار می رفتند و یکی از مهم ترین دلایل برای طراحی پوستر، ارائه آموزش به مردم بود. امروزه بسیاری از شرکت های طراحی و تبلیغاتی، تمرکز و توجه ویژه ای بر روی طراحی پوستر دارند و جایگاه طراحی پوستر در تبلیغات و بازاریابی، غیر قابل انکار است.
اهمیت طراحی گرافیکی در طراحی پوستر واضح است. اما علاوه بر آن، مهم ترین دلیل شما برای سرمایه گذاری در طراحی پوستر، این است که بازده خوبی از آن به دست آورید. هر هزینه ای که برای طراحی پوستر صرف می کنید، باید با توجه به نرخ بازگشت سرمایه، برایتان توجیه اقتصادی داشته باشد؛ ما بهترین روش طراحی پوستر را برای بازگشت سرمایه شما اتخاذ می کنیم.
در طراحی پوستر، بار تاکیدی می تواند بر دوش رنگ و اندازه المان ها گذاشته شود. همچنین تصمیم گیری برای فاصله قابل خوانش در طراحی پوستر نیز اهمیت دارد؛ به عبارت دیگر در طراحی پوستر باید این نکته را در نطر بگیرید که پوستر از یک فاصله مورد نظر قابل خواندن باشد تا بتواند مخاطب را به خود جلب کند. شرکت های حرفه ای طراحی پوستر می توانند به خوبی در تمام این زمینه ها برای شما وقت مشاوره تعیین کنند. اگر واقعا هیچ اطلاعی از طراحی پوستر ندارید، بهتر است حتما از مشاوران متخصص کمک بگیرید. نه راننده ها و نه عابرین نمی توانند توقف کنند تا یک پوستر را بخوانند! به همین دلیل مهم است که در طراحی پوستر، پیغام به صورت صریح و مستقیم انتقال یافته و به جای متن بلند، تنها از المان های بصری و نوشتاری در طراحی پوستر استفاده شود. در واقع، پوستری که به صورت هوشمندانه و با استفاده از نتایج آنالیزهای دقیق طراحی شده باشد، یکی از المان های کلیدی در بازاریابی خواهد بود که ظرفیت انتقال فوری پیام به صورتی فراموش نشدنی را دارد. یکی از ویژگی های مهم طراحی پوستر این است که می توانید تعدادی از پوسترهای چندگانه و به هم مرتبط را در محلی خاص نصب کنید تا احتمال دیده شدن پیغام خود را افزایش دهید. به طور طبیعی، همه ما حین عبور کردن از کنار پوسترها، کلیت آن ها را دیده و به طور خودکار، جزئیات زیادی از آن ها را نیز به خاطر می سپاریم. پس با طراحی پوسترهای چندگانه، شانس دیده شدن تمام پیام مورد نظرتان را افزایش خواهید داد. اگر بتوانید ذهن افراد را با پیغامی که می خواهید به آن ها برسانید بمباران کنید، می توانید اطمینان حاصل کنید که پیغامتان را در لایه های عمیق ذهنی مخاطب ثبت کرده اید و فرایند طراحی پوسترتان موفق بوده است. یکی از روش های بمباران ذهنی مخاطبان این است که چندین روش تبلیغاتی را مانند طراحی سایت، طراحی بنر، چاپ روی تیشرت و روش های متنوع دیگر، به طور همزمان با طراحی پوستر انجام دهید یا از مزیت طراحی پوسترهای چندگانه استفاده کنید. برای موفقیت نیاز دارید تا هرجا که مخاطب نگاه می اندازد، دیده شوید.
المان های زیادی وجود دارند که باعث موفقیت طراحی پوستر می شوند اما به طور قطع مهم ترین المان، جلوه اصلی در طراحی پوستر است. برای طراحی پوستر، ابتدا باید مخاطب هدف را شناسایی کرد؛ این دسته بندی براساس گروه سنی، میزان تحصیلات، شغل، موقعیت اجتماعی و غیره تشکیل می شود. به عنوان مثال، ممکن است در طراحی پوستر هدف دانش آموزان باشند یا مدیران کارخانه های خودروسازی. براساس همین تقسیم بندی ها است که المان های موجود در طراحی پوستر مانند تصاویر، لحن بیان، فونت و غیره انتخاب می شوند. پس از شناخت مخاطب هدف در طراحی پوستر، نوبت به این می رسد که تعیین کنیم که در پی انتقال چه پیامی هستید.
در طراحی پوستر، سلطه اصلی باید در اختیار چیزی باشد که قصد بازاریابی، اطلاع رسانی یا آموزش درباره آن را دارید.
محتوای طراحی پوستر شما می تواند برای آموزش، اطلاع رسانی، تبلیغات و یا غیره باشد؛ هدف شما در چگونگی طراحی پوستر تاثیر دارد. برای تضمین موفقیت در طراحی پوستر مورد نظر شما، باید طرح شما خوانا و در نگاه اول جذاب باشد. همچنین در طراحی پوستر باید از هر قسمت از فضای سفید، استفاده خلاقانه کرد. در طراحی پوستر، سلطه اصلی باید در اختیار چیزی باشد که قصد بازاریابی، اطلاع رسانی یا آموزش درباره آن را دارید. به این ترتیب طراحی پوستر شما باعث گمراهی مخاطب تان نمی شود و مخاطب به سادگی و با یک نگاه، ایده اصلی آن را درک می کند.
طراحی پوستر اصول خاصی دارد. اجزای مختلف طراحی پوستر هر یک اهمیت ویژه ای انتقال مطلب به مخاطب دارند. عنوان و پیغام کلیدی باید بتواند توجه مخاطب را در لحظه دیدن جلب کند. استفاده از رنگ در طراحی پوستر بسیار حایز اهمیت است؛ رنگ تصویر و لوگو تاثیر زیادی در جلب نظر مخاطب دارد. بهتر است پس زمینه را سفید بگذارید. در بدنه پوستر تنها از رنگ های کمکی استفاده می شود و هر دسته از اطلاعات مرتبط، با یک رنگ خاص نمایش داده می شوند. از آن جا که 8 درصد از آقایان قادر به تشخیص رنگ های شبیه به هم نیستند، انتخاب رنگ اهمیت زیادی دارد. اندازه متن باید با ابعاد طراحی پوستر و هدف شما از تاکید بر روی متن در طراحی پوستر مطابقت داشته باشد. فونت نوشته ها در طراحی پوستر، نباید بیش از حد متفاوت باشد؛ در طراحی پوستر، تنها از یک یا دو فونت استفاده می شود. به علاوه استفاده از امکان بولد یا ایتالیک کردن نوشته به هیچ وجه توصیه نمی شود. بهترین راه برای کمک به کاربر در خواندن یک پوستر، استفاده از امکان تراز کردن متن است. فقط باید مراقب بود تا فاصله میان کلمات بیش از حد زیاد نشود. برای جلب توجه بیشتر،از پرداختن به جزئیات غیر ضروری در طراحی پوستر خودداری کنید و به یاد داشته باشید که طراح حرفه ای شما به خوبی می داند که 50 درصد از سطح پوستر شما، باید سفید رها شود. اما بزرگ ترین مزیت استفاده از طراحی پوستر این است که پوسترها می توانند در هر جایی نصب شوند و توسط هر کسی دیده شوند، به عبارت دقیق تر، برای دیده شدن یک پوستر، نیازی به وسیله ای خاص، مثل استفاده از کامپیوتر یا اینترنت نیست. بعد از طراحی پوستر، استراتژی اصلی این است که آن ها را در محل هایی با هدفگذاری های درست و مطالعه شده نصب کنیم تا توجه بازار به سمت ما جذب شود.
نمونه کارهای طراحی پوستر
پکیج های طراحی پوستر
ایده پردازی، مشاوره، ارائه نمونه، دریافت بازخورد، تحویل نهایی
حداکثر سه روز
10 الی 30 روز
نکات طراحی پوستر:
برقراری تعادل: در طراحی پوستر باید تعادل را در به کارگیری المان های مختلف رعایت کنید تا باعث شوند که مخاطب به همه بخش های پوستر نگاه بیندازد.
اتفاق عجیب: ایجاد یک اتفاق خاص و عجیب در طراحی پوسترتان باعث می شود که نگاه مخاطب جلب شده و تشویق شود که متن پوسترتان را دنبال کند.
استفاده از تایپوگرافی: استفاده از تایپوگرافی در طراحی پوستر به شما کمک می کند تا حس کنجکاوی و تلاش برای کشف را در مخاطب خود بیدار کرده و او را همراه کنید.