در تبلیغات بنری سه نکته مهم است: 1- بنر جذاب: یک بنر باید به قدری جذاب باشد که مشتری را برای کلیک کردن وسوسه کند. 2-انتخاب وب سایت میزبان مناسب: سایتی که بنر را در آن قرار میدهید باید به کسب و کار شما مرتبط باشد. هیچکس دوست ندارد پس از رجوع به یک سایت پزشکی، تبلیغ مکانیکی خودرو در آن ببیند. 3- لیندینگ پیج مناسب: صفحهای که بنر به آن لینک شده است باید جذابیت کافی را برای مشتری داشته باشد و اعتماد وی را جلب کند.
هر زمان که صحبت از تبلیغات اینترنتی میشود، طراحی بنر اولین گزینهای است که به ذهن صاحبان کسب و کار میرسد. یک دلیل آن قدیمی بودن این نوع تبلیغات نسبت به سایر تبلیغات اینترنتی است. از طرف دیگر، این نوع تبلیغات بیشترین رواج را در کشور ما دارد. وب سایتهای تولیدکننده محتوا بخش بیشتر درآمد خود را از این راه کسب میکنند. در تمام وب سایتهای برتر ایران تعداد زیادی بنر در شکلهای مختلف میبینید که هر کدام تبلیغ کسب و کار خود را میکنند. تا چند سال پیش، سایتهای همه منظوره دست بالاتر را در تبلیغات اینترنتی داشتند اما خوشبختانه در چند سال اخیر تمایل به سمت تبلیغات بنری هدفمند بوده است. سایتهای تخصصی در زمینههای مختلف ایجاد شده است که بر روی موضوعی خاص متمرکز هستند و مخاطب هدف خاصی دارند. طبیعتاً بنرهایی هم که در این سایت قرار میگیرند، مطابق با محتوای سایت، تخصصی هستند. سالها پیش، شرکت گوگل با معرفی برنامه ادوردز، برای همیشه فضای تبلیغات بنری را متحول کرد. در این برنامه گوگل نقش واسط را بر عهده دارد.
از یک طرف بنرهای تبلیغاتی شرکتهای مختلف را دریافت میکند و از طرف دیگر وب سایتهای تولیدکننده محتوا هم در adwords ثبت نام میکنند. گوگل با تحلیل محتوای متنی وب سایتها تبلیغات را هدفمند میکند. یعنی هر تبلیغی را در وب سایت تخصصی خودش نشان میدهد. بدین ترتیب، مفهومی متولد شد به نام PPC یا پرداخت به ازای کلیک. در کشور ما هم شرکتهای این سیستم را پیاده کردهاند و تا حدی از زحمت شرکتهایی که متقاضی تبلیغات اینترنتی هستند کاستهاند. اما هنوز یک چالش اصلی پیش روی این شرکتها باقی است: طراحی بنر. از بسیاری شنیده میشود که طراحی بنر امری بیهوده است و تبلیغات بنری تأثیری در جذب مشتری و افزایش ترافیک وب سایت ندارند. ابدا اینطور نیست. تبلیغات بنری همچنان یکی از بهینهترین روشهای تبلیغات اینترنتی است به شرطی که اولاً انتخاب سایت میزبان به خوبی انجام شود و دوماً بنر به شکل مناسبی طراحی بشود. تبلیغات بنری میتوانند نقش مهمی در آگاهی از برند (brand awareness) شما ایجاد کنند. فرض کنید یک شرکت هاستینگ وب دارید یا هر شرکت دیگر. انتظار دارید مردم و مشتریان چگونه از وجود شما آگاه شوند؟ مشخص است که باید تبلیغات کنید. راههای زیادی برای تبلیغ شرکت شما وجود دارد. مسأله مهم افزایش میزان اعتماد مشتریان است.
مشتریان به برندی بیشتر تمایل دارند که تصویر آن در ذهنشان نقش بسته باشد. یکی از خاصیتهای طراحی بنر همین است که مشتری در همه جا برند شما را میبیند و در ذهنش نقش میبندد. مسأله مهم دیگر که در نقش بستن برند شما در ذهن مشتری کمک فراوانی میکند، پیج فرود یا لندینگ پیج سایت شماست. یعنی همان پیجی که بنر شما به آن لینک شده است.
بهترین مکان هم در پایین سمت چپ است. رنگ آن هم باید به صورت جذابی با کل بنر متفاوت باشد. البته حواستان باشد که ناهمخوان نشود. نکته پنجم؛ برای بنر حالت قاب درست کنید. چشم افراد به صورت ناخودآگاه به سمت تصاویری که داخل قاب قرار دارد جذب میشود. اگر بنر شما سفید است با یک خط نازک یک پیکسلی خاکستری قاب ایجاد کنید و اگر سفید نیست، رنگ مشکی مناسب است. نکته ششم؛ دقت کنید که متن شما قابل خواندن باشد. برای قابل خواندن بودن هم باید فاصله بین جملات زیاد باشد. هم کوتاه باشند و هم فونت مناسب استفاده شود. نکته هفتم؛ به استراتژی برند خود توجه کنید. نکتهای که در همهی روشهای بازاریابی مطرح است. شما از هر کانالی که بازارایابی و تبلیغات میکنید، باید مطابق با استراتژی برند خود عمل کنید تا یک تصویر ثابت از شرکت شما در ذهن مشتری نقش ببندد. نکته هشتم؛ از فرمتی استفاده کنید که در همه نمایشگرها و وسایل قابل دیدن باشد. مثلاً استفاده از فرمت فلش چندان مناسب نیست. نکته نهم؛ حجم فایل بنر را کم کنید. یکی از ایرادات اساسی که به تبلیغات بنری گرفته میشود، مصرف ناخواسته حجم اینترنت مشتری است. به هر حال هیچ خواننده برای دیدن بنرهای تبلیغاتی به یک وب سایت تولید محتوا رجوع نمیکند. حجم پیشنهادی adwords کمتر از 150 کیلوبایت است. نکته دهم؛ از انیمیشن استفاده کنید. طراحی بنر با انیمیشن تأثیر بسیار بیشتری بر روی مشتری دارد و احتمال کلیک کردن را بسیار بالا میبرد. حتی استفاده از بنرهایی که حالت تعاملی دارند هم بسیار رایج شده است. مثلا بنری که به شما اجازه حل یک سؤال یا انجام یک بازی ساده را میدهد. نکته یازدهم؛ به مخاطب احترام بگذارید. به قیمت جلب توجه مشتری از هر ترفندی استفاده نکنید. به کار بردن رنگهای ناهماهنگ و تند، فایلهای گیف با سرعت تعویض عکس بالا و فلشهای چشمک زن، نتیجهای جز اذیت شدن چشم مخاطب و ناراحتی وی در پی ندارند.
نکته اول؛ سایز مناسب برای طراحی بنر خود استفاده کنید. طبق توصیه برنامه ادورد گوگل، بهترین اندازههای برای بنرهای اینترنتی 336×280, 300×250, 728×90, 160×600 هستند. معمولاً بنر را در وب سایت میزبان در نزدیکی محتوای اصلی قرار میدهند. نکته دوم؛ همانطور که بیان شد، کارکرد اصلی بنر در افزایش آگاهی از برند است. به همین دلیل، یک سلسله مراتب خاصی برای بنرهای اینترنتی پیشنهاد میشود که تقریباً به صورت استاندارد در آمده است. این سلسله مراتب عبارتست از: لوگوی کمپانی، ارزش پیشنهادی، دعوت. یعنی این سه عنصر باید بنر شما وجود داشته باشند. لوگوی کمپانی که مشخص است. ارزش پیشنهادی هم ارزش افزودهای است که مشتری از شما دریافت میکند، مثلاً بهترین کیفیت کفش، تخفیف 50 درصدی، جدیدترین اخبار و غیره.
طراحی بنر با انیمیشن تأثیر بسیار بیشتری بر روی مشتری دارد و احتمال کلیک کردن را بسیار بالا میبرد.
دعوت هم یعنی دعوت کاربر به کلیک کردن که میتواند با عبارت مختلفی بیان شود. مثلاً کلیک کنید، برای مشاهده کلیک کنید، اطلاعات بیشتر در این لینک و غیره. نکته سوم؛ سادگی: مدت زمان توجه مشتری به بنر شما از چند ثانیه فراتر نمیرود. پس با شلوغ کردن بنر، شانس توجه مشتری را از دست ندهید. نکته چهارم؛ از شکل دکمه استفاده کنید. تحقیقات نشان داده است که استفاده از شکل دکمه احتمال کلیک کردن مشتری را افزایش میدهد.
بنر شرکت freshdiet: هر سه عنصر اصلی بنر، یعنی لوگو، ارزش پیشنهادی و دعوت به عمل در این بنر وجود دارند. از سمت چپ، ابتدا لوگو قرار دارد. سپس میزان تخفیف، که همان ارزش پیشنهادی است. و پس از آن دعوت به عمل. نکته جالب این بنر استفاده مجدد از لوگو است آن هم به صورتی که بیننده را اذیت نمیکند. به بستهبندی خوراکیها دقت کنید. بنر شرکت Delta: طیف رنگ به کار برده شده در این بنر، یادآور حس آرامش و راحتی مسافرت با این شرکت است. عکس پسزمینه هم بسیار هوشمندانه انتخاب شده است. نکته جالب دیگر، لوگوی شرکت است که به طرز زیبایی در سمت چپ بنر قرار گرفته است. البته با اندکی تغییر. این تغییر برای این بوده که لوگو شبیه به یک هواپیما بشود و حس پرواز را بیشتر القا کند. بنر شرکت Amazon: یکی از نکات در طراحی بنر، تغییر شکل و ظاهر آن به صورت مداوم و در سایتهای مختلف است. دلیل آن هم جلوگیری از عادت کردن چشم مشتری است. مخاطب پس از سه بار دیدن بنر شما دیگر آن را نمیبیند و اصطلاحاً نسبت به آن کور میشود. برای جلوگیری از این رخداد باید به صورت هوشمندانه در بنر تغییر ایجاد کرد. این مسأله در بنر شرکت آمازون به خوبی نمایان میشود. تمامی این بنرها برای یک سرویس شرکت طراحی شدهاند. ضمن اینکه تم ثابتی دارند ولی تفاوتهای فاحشی هم در میان آنها موجود است.
نمونه کارهای طراحی بنر
پکیج های طراحی بنر
ایده پردازی، ارائه نمونه، دریافت بازخورد، تحویل نهایی
حداکثر سه روز
–
همانطور که دانستید، طراحی بنر یکی از سه رکن اصلی موفقیت تبلیغات بنری است. با طراحی یک بنر خوب، شما یک سوم راه رسیدن به اهداف تبلیغاتی خود را طی کردهاید. از طرفی، تبلیغات بنری نقش بسزایی در آگاهسازی برند شما دارند. مرحله آگاهسازی اولین مرحله برندسازی است و نقش بسیار مهمی در این فرآیند دارد. بنابراین طراحی یک بنر نامناسب هم موجب شکست برنامه تبلیغاتی شما میشود و هم تأثیر بدی بر برند شما میگذارد. از اینروست که باید کار طراحی بنر را به یک تیم حرفهای و متخصص بسپارید. شرکت دوسنت آمادگی کامل خود را برای طراحی بنر سایت شما اعلام میدارد. مطمئن باشید بنری که ما برای شما طراحی کنیم، موفقیتش تضمین شده است. ما روش علمی و آزموده شدهای برای طراحی یک بنر موفق داریم. در روش ما ابتدا کسب و کار شما به دقت تجزیه و تحلیل میشود. در این تجزیه و تحلیل چندین نکته مد نظر است. اول از همه استراتژی برندسازی شماست که در واقع آن تصویری است که شما دوست دارید در ذهن مشتری ایجاد کنید. سپس خود مخاطب را در نظر میگیریم. روانشناسی مخاطب در بازاریابی از اهمیت ویژهای برخوردار است. رمز موفقیت بنر طراحی شده در برقراری توازن میان استراتژی شما و روانشناسی مشتری است. پس از این مرحله نوبت به انتخاب رنگ، فونت و شکل کلی بنر میشود. تمامی نکات لازم رعایت میشوند ولی از همه مهمتر خلاقیتی است که تیم طراحان شرکت دوسنت در بنر شما تزریق میکنند. این خلاقیت هم بنر شما را از دیگران متمایز میکند و هم نکات اصلی طراحی بنر در آن رعایت شده است. اگر به دنبال موفقیت تبلیغات بنری خود هستید، کار طراحی بنر را به شرکت دوسنت بسپارید.