هر چیزی که با اعداد و ارقام بیان شود، درک آن راحتتر است. به ویژه زمانی که قصد مقایسه دو چیز را داشته باشیم. در مورد وب سایتها هم همینطور است. قطعاً به کار بردن عباراتی مثل «این وب سایت خیلی خوبه، خیلی بازدید داره،…» خیلی روش خوبی برای مقایسه محبوبیت و میزان بازدید وب سایتها نیست. از طرفی هر مدیر سایتی هم دوست دارد که وب سایت خود را با رقبایش مقایسه کند و بفهمد که چه کسی بازدید بیشتری دریافت میکند.
یکی از معروفترین متریکها برای مقایسه وب سایتها، سایت الکسا است. در خود وب سایت الکسا اینطور ذکر شده است:
«این وب سایت نحوه عملکرد سایتهای دیگر را در سه ماه گذشته بررسی کرده و آنها را رتبه بندی میکند.»
حال باید دید منظور از نحوه عملکرد چیست و این وب سایت چگونه رتبهبندی میکند؟ رتبهبندی آن تا چه حد قابل اطمینان است؟
در این مقاله با ما همراه شوید تا پاسخ این سؤالات را بیابید.
تاریخچه الکسا
وب سایت الکسا در سال 1996، توسط دو کارآفرین تأسیس شد. نام الکسا از کتابخانه اسکندریه مصر گرفته شده است که در انگلیسی به صورت The Library of Alexandria نوشته میشود. در زمان باستان، این کتابخانه مخزن دانش بشری بوده. مؤسسان شرکت هم تصور میکردند که به زودی اینترنت مخزن دانش بشری میشود.
اولین محصول این شرکت، یک افزونه برای مرورگرها بود. این افزونه دو کار انجام میداد. یکی پیشنهاد وب سایتهای دیگر به بازدیدکننده و دومی اطلاعات اضافی در مورد وب سایت بازدید شده، همانند تعداد صفحات و غیره. علاوه بر این، خزنده این وب سایت، صفحات وب سایتهای دیگر را هم ذخیره میکرد. این صفحات ذخیره شده، بعدها وب سایت Archive را به وجود آوردند.
در سال 1999، الکسا توسط شرکت آمازون خریداری شد. سپس آمازون زمینههای کاری این وب سایت را بسیار گسترش داد که البته بیشتر آنها هم ادامه نیافتند. در حال حاضر، مهمترین سرویس این وب سایت، همان رتبهبندی است.
الکسا چگونه رتبهبندی میکند؟
افزونههای تولید شده توسط الکسا، اطلاعات مربوط به نحوه جستجوی کاربران را برای الکسا ارسال میکنند. در سال 2005، الکسا اعلام کرد که این افزونه 10 میلیون بار دانلود شده است. الکسا بر اساس این دادهها وب سایتها را رتبه بندی میکند. در خود وب سایت گفته شده است که در رتبهبندی، از ترکیب تعداد بازدید یکتای روزانه و تخمین تعداد بازدید صفحات در سه ماه گذشته استفاده میشود. هر چه ترکیب این دو برای سایتی بالاتر باشد، رتبه بالاتری میگیرد.
کاملاً مشخص است که دادههای الکسا بسیار ناقص است و کل کاربران اینترنت را شامل نمیشود. وب سایت الکسا تلاش کرده است که با الگوریتمهای پیچیده، تا حد ممکن خطا را کم کند. با این وجود، باز هم بسیاری، رتبهبندی الکسا را معتبر نمیدانند. خود وب سایت الکسا میگوید که میزان دادههای آنها برای سایتهای با رتبه کمتر از 100 هزار دقیق است. برای سایتهایی که رتبه بیشتری دارند، رتبهبندی الکسا چندان دقیق نیست.
چگونه رتبه الکسا را ببینم؟
کافیست به سایت الکسا رجوع کنید و در نوار جستجو، آدرس سایت مورد نظر را وارد کنید. در همان ابتدای صفحه رتبه جهانی و منطقهای را میبینید. وب سایت الکسا تشخیص میدهد که مخاطب هر سایتی بیشتر در چه منطقهای هست. مثلاً تمام وب سایتهای ایرانی، علاوه بر یک رتبه جهانی، دارای یک رتبه در ایران هم هستند. علاوه بر این، اطلاعات دیگری هم موجود است. از جمله Bounce Rate، که نشان دهنده میزان جهش کاربر از سایت شماست. هر چه این عدد کمتر باشد، یعنی کاربر زمان بیشتری با سایت شما تعامل داشته است و طراحی سایت شما مورد قبول است.
متوسط صفحات بازدید شده توسط هر بازدیدکننده، متوسط زمان حضور در سایت هر بازدیدکننده، درصد ترافیک دریافتی از کشورهای مختلف، تعداد بک لینکهای وب سایت، کلیدواژههای مهم وب سایت، نمودار تغییرات رتبه، میزان ترافیک دریافتی از هر موتور جستجو و …. سایر اطلاعات ارائه شده در این وب سایت هستند. رتبهبندی دیگر الکسا که بسیار مورد توجه است، 500 سایت برتر هر کشور میباشد. ورود به این 500 سایت اعتبار زیادی برای یک وب سایت به همراه دارد. علاوه بر این، یک لیست هم در مورد 500 سایت برتر کل جهان دارد.
از سایر لیستهای الکسا میتوان به دستهبندی موضوعی آن اشاره کرد. 17 دسته کلی دارد که شامل کامپیوتر، ورزشی، علمی، خبری، سرگرمی و … میشود. هر دسته هم به چندین زیردسته تقسیم میگردد. مثلاً دسته سلامت خود شامل آموزش، دارو، سالمندان، دندان و … است. الکسا 500 سایت برتر هر کدام از این دستهها و زیردستهها را نشان میدهد.
معتبر کردن رتبهبندی سایت
سایت الکسا این امکان را فراهم آورده است که مدیران وب سایت بتوانند رتبه سایت خود را دقیقتر کنند. برای این کار باید در سایت ثبتنام کنید و مقداری هزینه بپردازید. سپس یک کد جاوا اسکریپت دریافت میکنید. با قرار دادن این کد در صفحات وب سایت، الکسا قادر است که به صورت دقیقتری بازدید شما را دریافت کند.
سایر سرویسهای مشابه الکسا
تعیین دقیق تعداد بازدیدکنندگان وب سایت، کار آسانی نیست. برای این کار باید انواع روشهای رهگیری کاربر در وب سایت پیادهسازی شود. روشهایی مانند عضوگیری، ذخیره کردن کوکی، ثبت آیپی، در نظر گرفتن طول نشست کاربری و غیره.
در این زمینه، سرویس گوگل آنالتیک، کمک زیادی به کاربران میکند. این سرویس اطلاعات مفصلی در مورد بازدیدکنندگان ارائه میدهد ولی فاقد یک رتبهبندی است. بنابراین برای طراح سایت مناسب میباشد و با استفاده از آن نمیتوان رقبا را بررسی کرد.
در زیر، لیستی از سایر وب سایتهایی که به تخمین رتبه و ترافیک وب سایت میپردازند، آورده شده است:
www.Compete.com / www.Similarweb.com / www.Quantcast.com / www.Semrush.com / www.Moz.com