آژانسها یا متخصصان مستقل؛ کدامیک میتوانند استراتژی سئو شما را اجرا کنند؟
بهینهسازی موتور جستجو یا به اختصار سئو یک استراتژی پیچیده متشکل از چندین مؤلفه به هم پیوسته است که از جمله آنها میتوان به زیراستراتژیهایی نظیر بازاریابی محتوا، لینک سازی و بازاریابی شبکههای اجتماعی اشاره کرد. هرچند رعایت اصول اولیه سئو، کار نسبتاً آسانی است و برخی از گزینههای ساخت و توسعه وب سایت، به طور خودکار با ویژگیهای سئو هماهنگ هستند، اما پیادهسازی استراتژی سئو کماکان یک فناوری پیچیده است، بنابراین اگر به دنبال یک جایگاه مناسب در نتایج موتورهای جستجو هستید، بهتر است کار را به کاردان بسپارید و از کمک متخصصان سئو بهره بگیرید.
حال سؤال اینجاست که با کدام دسته از افراد متخصص میخواهید کار بکنید؟
شما دو گزینه در پیش رو دارید. گزینه اول این است که فردی را استخدام کنید تا کارهای مربوط به سئو وب سایت شما را در خانه (یا به عنوان یک پیمانکار مستقل) سازماندهی و پیادهسازی کند. گزینه دوم هم بهرهگیری از آژانسهای تخصصی سئو با پرداخت هزینه ماهانه است. در ادامه به توضیح نقاط قوت و ضعف هر یک از روشهای فوق میپردازیم.
مزایای گزینه اول:
اگر کار را به یک فرد یا تیم متخصص سئو در قالب یک پیمانکار مستقل بسپارید، مزایایی برای شما خواهد داشت، از جمله:
- کنترل بهتر
اول از همه اینکه شما با انتخاب گزینه اول، کنترل و نظارت بیشتری روی استراتژی و اجرای کمپین سئو خود خواهید داشت. بسیاری از آژانسها دارای سوابق اجرایی پر و پیمانی هستند (که در برخی موارد، یک نقطه قوت به شمار میرود)، اما این بدان معناست که آنها احتمالاً در پاسخ به درخواستهای ویژه شما چندان چابک عمل نخواهند کرد. اگر واقعاً میدانید که چه میخواهید و به دنبال چه چیزی هستید، با انتخاب گزینه اول میتوانید سریعتر به نتیجه دلخواه خود برسید، اما نکته اینجاست که حتما باید نسبت به خواسته خود آگاه باشید.
- هماهنگی بیشتر
افراد متخصصی که در خانه در قالب پیمانکاران مستقل کار میکنند، روز به روز با استانداردهای برند تجاری شما بیشتر آشنا میشوند و این بدان معناست که آنها قادر به تولید محتوایی هستند که با چشمانداز کسبوکار شما همخوانی بیشتری داشته باشد (یا دستکم آنها میتوانند سریعتر و قابل اعتمادتر از یک آژانس عمل کنند). بهرهگیری از یک پیمانکار مستقل میتواند سایر بخشهای کسبوکار شما از جمله فروش و خدمات مشتریان را با اهداف سئو شما هماهنگتر بکند.
- ارتباط فوری
اگرچه بسیاری از آژانسها به سرعت، کارآمدی و ارتباط پیوسته خود با مشتریان میبالند، اما به هیچوجه نمیتوانند به صورت بیوقفه در دسترس باشند. یک پیمانکار مستقل اما برای پاسخگویی به سوالات، دغدغهها و مکالمههای شما پیرامون استراتژی مدنظرتان همیشه در دسترس است.
مزایای گزینه دوم:
اما اگر کار را به یک آژانس تخصصی سئو بسپارید، چندین مزیت برای شما به همراه خواهد داشت:
- دسترسی به متخصصان
منابع رایگان بیشماری برای یادگیری اصول اولیه سئو وجود دارد، اما زمان زیادی به طول میانجامد تا یک فرد، تخصص کافی در این زمینه را به دست بیاورد. استخدام یک متخصص یا گروهی از متخصصان برای شما گران تمام خواهد شد، اما کار با یک آژانس تخصصی این امکان را در اختیار شما میگذارد که با گروهی از افراد متخصص در زمینههای مختلف کار کنید و این هزینه تمام شده شما را کاهش میدهد.
- پاسخگویی بهتر
آژانسهای تخصصی در طول سالیان توانستهاند اعتباری برای خود دستوپا کنند. همچنین بسیاری از آنها بر اساس دریافت مبالغ ماهانه از مشتریان کار میکنند، بنابراین حفظ مشتری رمز بقای این آژانسهای تخصصی است. از این رو آنها تمام تلاش خود را به کار میبندند که شما را به اندازه کافی خوشحال نگه دارند تا بتوانند هزینه ماهانه توافق شده را از شما دریافت کنند. علاوه بر این آنها هر کاری را که منجر به افزایش سود و بازگشت سرمایه شود، انجام می دهند. بنابراین اگر مشکلی پیش بیاید، آنها به سرعت درصدد رفع آن بر خواهند آمد.
- به صرفه بودن
بسیاری از کارآفرینان و بازاریابان، حاضر نیستند زیر بار هزینههای آژانسهای سئو و یا حتی قیمت طراحی سایت بروند، هزینههایی که گاه چندین میلیون تومان در ماه، خرج روی دست آنها میگذارد. در نگاه اول، شاید این هزینه، گران به نظر بیاید، اما باید در اینجا به دو نکته مهم توجه کرد. اول اینکه این هزینه، جایگزینی است برای یک تیم متخصص که اگر قرار باشد به صورت تماموقت استخدام شوند، از گرانترین طرحهای پیشنهادی آژانسها نیز هزینه بیشتری را به کارآفرین تحمیل میکنند. دوم اینکه به این پول به عنوان هزینه نگاه نکنید، بلکه به عنوان یک سرمایهگذاری به آن بنگرید. اینجاست که درمییابید یک بازگشت سرمایه مثبت نصیب شما شده و درآمد شما افزایش یافته است.
گزینههای جایگزین:
باور کنید یا نه، این دو گزینه، تنها گزینههای پیش روی شما نیستند. همانطور که پیشتر به آن اشاره شد، سئو مسئله پیچیدهای است، بنابراین شمار اندکی از انتخابهای استراتژیک به طور مطلق، خوب یا بد هستند. برای شروع، شما میتوانید از استخدام افراد متخصص یا کار با آژانسها صرفنظر کرده و روی فریلنسرها و پیمانکاران مستقل تمرکز کنید. با این حال، شما میتوانید ترکیبی از این چند گزینه را انتخاب کنید و ملزم به انتخاب یک گزینه مجزا نیستید.
برای مثال، شما میتوانید یک متخصص را برای کار و هماهنگی با آژانسها و همچنین پیمانکاران مستقل استخدام کنید، یا میتوانید با یک آژانس، تنها برای انجام یک بخش خاص از کار، قرارداد امضا کرده و مابقی را به یک پیمانکار مستقل بسپارید.
در نهایت، تصمیم شما باید بر اساس اولویتهای شما اتخاذ شود. اگر شما نیاز به کنترل بیشتری دارید یا از توانایی مالی کافی برای استخدام یک تیم کار بلد برخوردار هستید، کار با متخصصان سئو میتواند سرمایهگذاری عاقلانهای باشد. در غیر این صورت، اگر میخواهید پیادهسازی استراتژی سئو شما مقرون به صرفه بوده و آزادی عمل بیشتری در اختیارتان بگذارد، میتوانید روی مزایای آژانسهای سئو حساب باز کنید.
به دقت تمام جوانب کار را بسنجید و نیازهای واقعی خود را پیدا کنید و سپس دست به انتخاب بزنید. اگر هر یک از این روشها به بنبست بخورد، باز هم همیشه راه جدیدی برای امتحان کردن وجود دارد.
مقالاتی که شاید دوست داشته باشید: