جذب بازدیدکننده و تبدیل وی به مشتری یکی از چالشهای اصلی فروشگاههای اینترنتی است. شبکههای اجتماعی یکی از ابزارهای قوی برای دستیابی به این هدف هستند. زیرا در این شبکهها، مخاطبین برندهای مورد علاقه خود را دنبال میکنند. در زیر به برخی از روشهای جذب بازدیدکننده و تبدیل وی به مشتری از طریق شبکههای اجتماعی اشاره شده است. به کار گیری هر کدام از روشهای زیر نیازمند اینست که شما در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی خود، محل و کارکردهای مناسب شبکههای اجتماعی را در نظر گرفته باشید.
تبلیغات شبکههای اجتماعی
در خود شبکههای اجتماعی مکانیزمهای تبلیغات وجود دارد. در واقع تبلیغات منبع اصلی درآمد شبکههای اجتماعی است. فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام هر سه مکانیزمهای تبلیغاتی خود را دارند. میتوانید با پرداخت هزینه به این وبسایتها و ارائه تبلیغ خود به صورت هدفمند، به جذب هر چه بیشتر مشتری به وبسایت خود کمک کنید.
شبکههای اجتماعی از الگوریتمهای پیچیده برای یافتن مشتریان هدف احتمالی شما استفاده میکنند. به همین دلیل، تبلیغات در این شبکهها بسیار هدفمند و بهینه است. مثلاً در فیسبوک و توئیتر میتوانید لیست مشتریان خود را آپلود کنید و خود سایت، افراد مشابه را شناسایی میکند.
در طراحی ظاهر تبلیغ هم باید خلاق باشید. در بسیاری از پلتفرمهای اجتماعی امکان طراحی تبلیغات تعاملی وجود دارد. مثلاً میتوانید در تبلیغ ویدیو بگذارید یا اینکه یک باکس برای ورود آدرس ایمیل وجود داشته باشد. سعی کنید تا حد ممکن ازین امکانات درست استفاده کنید.
پاپ آپ با لینک شبکههای اجتماعی
منظور از پاپ آپ در اینجا، آن تبلیغات آزاردهنده نیست که متأسفانه در بسیاری از سایتهای داخلی مشاهده میشود. بلکه یک پنجره کوچک با ظاهری زیبا است که پس از مدتی باز میشود. به صورت سنتی، در این پنجره یک باکس برای دریافت آدرس ایمیل فرد وجود دارد. اخیراً آیکون شبکههای اجتماعی هم به این باکس راه پیدا کرده است که ایده بسیار خوبی است.
ارجاع به یک دوست
اینکه از مشتری دعوت کنید که محصول و فروشگاه شما را به دوستانش هم معرفی کند، چیز جدیدی نیست. به صورت سنتی و در محیط فیزیکی هم این کار انجام میشود. برای فروشگاههای اینترنتی، این عمل رنگ و بوی مجازی به خود گرفته است. یعنی مشتری به ازای پیشنهاد برند به یکی از دوستان خود در شبکههای اجتماعی، مشمول تخفیف و امتیازات خاص میشود. وجود چنین برنامههایی باید در همه کانالهای ارتباط با مشتری بیان شود تا مشتری به صورت شفاف از وجود آن مطلع گردد.
به اشتراکگذاری پس از خرید
این هم مشابه روش قبلی است با این تفاوت که از مشتری درخواست میشود پس از اتمام خریدش، در صفحه اصلی یکی از شبکههای اجتماعی خود اعلام کند که از برند شما خرید کرده است. این کار به صورت اتوماتیک و با فشردن یک دکمه انجام میشود و نیازی نیست که خود مشتری چیزی را تایپ کند.
سایر مشوقها
بسیاری از سایتها و فروشگاههای اینترنتی، به ازای لایک کردن، فالو کردن یا تگ کردن برند خود، به مشتریان امتیازات ویژهای میدهند. تأثیر این روش از سایر روشهای گفته شده کمتر است و قدری پیادهسازی آن هم دشوارتر میباشد. ولی اگر میخواهید تمام تلاش خود را برای جذب مشتری از شبکههای اجتماعی انجام داده باشید، این قابلیت را هم اضافه کنید.