گوگل اپتیمایز یا بهینهساز گوگل (google optimize) یکی از سرویسهای جدید گوگل است. این سرویس مکمل google analytics است و به صاحبان فروشگاههای اینترنتی کمک میکند با ارقام و اعداد فروشگاه خود را بهینهسازی کنند.
مدیریت فروشگاه اینترنتی یک کار علمی است. باید هر تصمیم و هر استراتژی با توجه به اعداد و ارقام گرفته شود. بسیاری از مدیران فروشگاههای اینترنتی توجه زیادی به این مسأله ندارند و نهایتاً با یک سری تحلیلهای آماری ساده از دادههای فروش، وضعیت فروشگاه خود را کنترل میکنند.
از طرفی بهبود تجربه کاربری یکی از مهمترین مسائل در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی است. کمیسازی فرآیند طراحی تجربه کاربری از همه بخشهای دیگر فروشگاههای اینترنتی دشوارتر است. روشهایی که برای این کار وجود دارند، به دلیل دشوار بودن، مورد توجه مدیران فروشگاههای اینترنتی قرار نمیگیرند. چند نمونه از این روشها عبارتند از:
- آزمون آ/ب (A-B Testing): فرض کنید میخواهید یک کمپین ایمیل راه بیاندازید. در این کمپین برای 2000 مشتری ایمیل تشویقی ارسال میشود. این ایمیل دارای یک دکمه است که مشتری را تشویق به بازدید سایت و خرید میکند. برای متن این دکمه دو گزینه در نظر دارید:
- کالا به زودی تمام میشود، کلیک کنید.
- پیشنهاد تا هفته دیگر تمام میشود، کلیک کنید.
در آزمون آ/ب، دو نسخه متفاوت از ایمیل بر اساس دو گزینه بالا میسازید. این دو نسخه تنها در یک قسمت با هم تفاوت دارند که آن هم متن دکمه است. برای 1000 مشتری نسخه اول و برای 1000 مشتری دیگر نسخه دوم را میفرستید. بدین ترتیب میتوانید مشخص کنید که کدام روش مؤثرتر است و در آینده از آن بیشتر استفاده کنید.
- آزمون چند متغیره (Multivariate Testing): مشابه آزمون آ/ب است با این تفاوت که چندین بخش و مؤلفه تغییر میکنند و چندین نسخه همزمان تست میشوند.
- آزمون ریدایرکت (Redirect Testing): در اینجا دو نسخه از یک صفحه ایجاد میشود که دو آدرس متفاوت دارند. سپس نحوه برخورد مشتری با هر کدام از این صفحات سنجیده میشود.
نقش گوگل اپتیمایز در تحلیل فروشگاه اینترنتی
گوگل اپتیمایز نسخه پیشرفته و جایگزین قابلیت content experiments در گوگل آنالیتیکز است. در content experiments امکان انجام آزمون آ/ب وجود داشت. ایراد اصلی content experiments این بود که برای انجام هر تست نیاز به تغییرات گسترده در کد وبسایت بود.
گوگل با درک این ایراد بزرگ، اقدام به طراحی سرویس اپتیمایز کرده است. این سرویس در اواخر سال 2016 راهاندازی شد. قابلیتهای این سرویس با بسیاری از ابزارهای آزمون آ/ب برابری میکند و تا بسیاری از امکانات آن هم رایگان است.
قابلیتهای google optimize
اولین نکته مثبت گوگل اپتیمایز، قابلیت ترکیب شدن با دادههای سایر سرویسهای گوگل است. از جمله سرویسهای analytics، tag manager، data studio و surveys. این ابزارها مکمل یکدیگر هستند و در کنار هم به مدیر فروشگاه اینترنتی کمک میکنند که فعالیتهای مرتبط با بهبود نرخ تبدیل را بهینه کند.
در نسخه رایگان گوگل اپتیمایز میتوان هر سه آزمون آ/ب، چند متغیره (16 حالت) و ریدایرکت را انجام داد. در نسخه رایگان تنها میتوان سه آزمون را به صورت همزمان انجام داد. از دادههای انالیتیکز تنها میتوان از دادههای دموگرافیک در نسخه رایگان اپتیمایز استفاده کرد.
در نسخه پریمیوم سرویس اپتیمایز، قابلیتهایی همچون افزودن تمام دادههای انالیتیکز، انجام آزمون چند متغیره فاکتوریلی، تست گرفتن همزمان پیشرفته و بخش پشتیبانی از مشتری وجود دارد.
نکتهای که گوگل اپتیمایز را از سایر ابزارهای دیگر متمایز میکند، استفاده از روشهای بیزین در محاسبات آماری است. سایر ابزارها تنها از تحلیلهای فراوانی استفاده میکنند. تحلیلهای فراوانی را در کتب مقدماتی آمار تدریس میکننذ. در این روشها احتمال بر اساس دادههای آزمون فعلی محاسبه میشود. در استنباط بیزین، دانش پیشین هم در محاسبه احتمال و پیشبینی استفاده میشود. با این روش هم سریعتر به نتیجه میرسیم و هم نتایج دقیقتری به دست میآید.
چگونه با گوگل اپتیمایز کار کنم؟
راهاندازی بهینهساز گوگل کار راحتی است. به آدرس optimize.google.com بروید و با حساب گوگل خود وارد شوید. خود سایت یک روند مرحله به مرحله در جلوی شما قرار میدهد. با طی کردن مراحل وارد داشبورد اصلی میشوید. پس از ورود به داشبورد اصلی، از منوی سمت راست گزینه Link to Google Analytics را بزنید تا گوگل اپتیمایز به گوگل انالیتیکز متصل شود.
سپس باید اسنیپت گوگل اپتیمایز را به سایت خود اضافه نمایید. در صورتی که قبلاً کد انالیتیکز را به سایتتان اضافه کرده باشید کافیست خط زیر را به آن کد بیافزایید:
ga(‘require’ , ‘GTM-xxxxxxx’)
در غیر اینصورت، گوگل یک کد کامل به شما میدهد که باید آن را به هدر سایت خود بیافزایید.