با افزایش کاربرد طراحی وب سایت رسپانسیو، صفحات وب طولانی تر طراحی شده و بنابراین نویگیت کردن در این صفحات برای کاربران دشوارتر شد. هنگامی که کاربر در حال مطالعه وبسایت شما که حاوی مطالب زیادی است می باشد و به انتهای صفحه می رسد، نیاز به بازگشت به سمت بالا دارد. استفاده از یک کلید “بازگشت به بالا” که به اختصار آن را “بازگشت” یا “بالا” نیز می نامیم، به کاربر این امکان را می دهد تا به آسانی به ابتدای صفحه دست یابد. سیستم های عامل و مرورگرها پیش از این روش هایی را برای این کار ارائه کرده اند که شامل: فشردن دکمه Home روی کیبرد، لمس استاتوس بار در مرورگر سافاری سیستم عامل iOS، استفاده از میانبرها و مواردی از این دست می باشد. با اینجال، بسیاری از این تکنیک ها تنها برای تعداد خاصی از کاربران قابل استفاده بوده و بخش اعظمی از آنها اطلاعی از این روش ها نداشته و یا کاربرد آن برایشان سخت و دشوار خواهد بود.
هنگامی که صفحه خیلی بلند باشد، برگشت به بالا با استفاده از لمس صفحه یا به کار بردن موس بسیار خسته کننده می باشد.
در این مقاله قصد داریم 9 راهکار مبتنی بر UX را که برای ایجاد لینک دکمه “بازگشت به بالا” مورد استفاده است را برای شما شرح دهیم. تکنیک های دیگری نیز ممکن است برطبق نیاز کاربران استفاده شود که متناسب با سایت های بخصوصی می باشد.
- از دکمه بازگشت برای صفحاتی استفاده کنید که بیش از 4 اسکرین دارند. برای صفحاتی کوتاه تر از این، استفاده از دکمه بازگشت هدر دادن هزینه ( قیمت طراحی سایت توسط شرکت های مجری بر حسب ویژگی های مورد نیاز شما تعیین می شود) و زمان است زیرا در این گونه سایت ها افراد براحتی و با استفاده از روش های عادی اقدام به جا به جایی و بازگشت به بالای صفحه می کنند.
- دکمه بازگشت را در پایین ترین بخش سمت راست (در برخی مواقع سمت چپ) صفحه قرار دهید. عمده کاربران در این محل به دنبال لینک بازگشت می گردند. این محل قرارگیری تداخلی با مطالب سایت نداشته اما قابل توجه است. قرار دادن این لینک در هر محلی غیر از مکان فوق الذکر، از دید کاربر دور خواهد ماند.
- دکمه بازگشت را کاملا قابل مشاهده کنید. استفاده از یک آیکون ساده (مثلا تنها یک فلش به سمت بالا) مبهم و غیرقابل رویت بوده و ممکن است مخاطب معنی آن را متوجه نشود. استفاده از رنگ های هشدار، کادر (اغلب دایره مانند) و یا به کار بردن کلمه “بازگشت” یا “بالا” اغلب موثر خواهد بود.
- به جای استفاده از لینک های متعدد در هر بخش از صفحه، از یک لینک مجزا و قابل رویت برای کل صفحه استفاده کنید. در مطالعات و تحقیقات انجام شده از کاربران، مشخص شده است که آنها از لینک های متعدد به سرعت عبور کرده و آن را مزاحم قلمداد می کنند.
- دکمه بازگشت را کوچک انتخاب کرده تا مانعی برای دیدن المان های اصلی دیگر موجود در سایت نشود. اما توجه داشته باشید، اگر کاربران شما عمدتا افرادی هستند که از تلفن همراه یا تبلت و صفحات لمسی آن استفاده می کنند -اغلب در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی – استفاده از یک آیکون بزرگ قابل لمس ضروری می باشد.
- سعی کنید دکمه بازگشت را به گونه ای استفاده کنید که با محتوای موجود در سایت تداخلی نداشته باشد و از انتخاب رنگی مشابه با زمینه یا استفاده آن برروی متون نوشته شده خودداری کنید. انتخاب یک فضای خالی و رنگ مناسب قابل رویت کمک کننده خواهد بود.
- ایجاد دکمه بازگشت به گونه ای که تنها در هنگام اقدام کاربر به بازگشت به سمت بالا ظاهر شود، گزینه ای مناسب در طراحی این لینک می باشد. بنابراین، نه تنها وجود دکمه بازگشت محتوای مورد استفاده کاربر را تحت تاثیر قرار نمی دهد، بلکه با ظهور آنی در لحظه اقدام به اسکرول کردن، توجه بیشتر مخاطب را به خود جلب خواهد کرد.
- دکمه را کاملا ثابت طراحی کنید. در صورت حرکت کردن و جا به جایی لینک دکمه بازگشت، کاربر خسته شده و از استفاده آن صرف نظر می کند. دکمه را به گونه ای طراحی کنید که در هر دو نوع کاربرد دسکتاپ و تلفن همراه، کاملا ثابت بتوان برروی آن کلیک کرده و به ابتدای سایت بازگشت.
- به کاربر اجاره دهید تا توانایی کنترل حرکت و جا به جایی در صفحه را داشته باشد. هرگز لینک بازگشت را به طور اتوماتیک طراحی نکنید. درصورتی که محتوا یا پیامی جدید برای کاربر در لحظه استفاده از صفحه مورد نظر دارید، بهتر است به روشی وجود آن پیام یا محتوا را هشدار دهید و به کاربر این امکان را بدهید که در صورت تمایل به مطلب مورد نظر شما مراجعه کند.
جایگزین هایی برای دکمه بازگشت
علاوه بر دکمه بازگشت، روش های دیگری نیز وجود دارند که مسیر جا به جایی در یک سایت را به کاربران نشان می دهند. برای جایگزینی روش ها بهتر است نیاز مخاطب خود را بر حسب نوع سایت طراحی شده و خدمات ارائه شده در آن بشناسید.
ایجاد نویگیشن در پایین سایت می تواند گزینه ای مناسب و کاربردی برای افرادی باشد که قصد بازگشت به بالای صفحه برای دسترسی به جعبه جستجو، استفاده از لینک های اصلی یا سایر موارد را دارند. استفاده از لینک های اصلی موجود در ابتدای صفحه اصلی و جعبه جستجو در انتهای صفحه یا نزدیک به آن، به کاربر کمک می کند تا بدون بازگشت به ابتدا، موارد خواسته شده خود را به راحتی بیابد.
استفاده از منوهای چسبنده اغلب راهکاری به مراتب مناسب تر از طراحی دکمه “بازگشت” است. در صورتی که هدف اصلی کاربران در وب سایت شما نویگیت کردن برای دسترسی به عناوین یا بخش های مختلف وبسایت است، استفاده از یک منو مناسب که منجر به کاهش نویگیت کردن در وبسایت توسط کاربران باشد، کاربردی به نظر می رسد. استفاده از این امکان به مخاطبان وب سایت شما کمک می کند تا در زمانی کوتاه تر به امکانات موجود دسترسی پیدا کنند.
استفاده از دکمه Home در برخی از سایت های اجتماعی (مانند توییتر) به کاربر امکان بازگشت به ابتدای همان صفحه را می دهد. در اینگونه سایت ها این دکمه (اغلب در نوار بالایی صفحه) در هنگام مشاهده تمامی بخش های وبسایت موجود بوده و امکان استفاده حتی زمانی که کاربر به پایین صفحه می رسد نیز وجود دارد.
دقت کنید این دکمه تنها در سایت های اجتماعی کاربرد دارد. در وب سایت های عمومی، کاربر عموما انتظار دارد تا دکمه Home او را به صفحه اصلی، و نه به ابتدای صفحه موجود، هدایت کند.
در مجموع باید گفت که روش های بسیار مناسبی وجود دارد که به کاربر امکان بازگشت به ابتدای صفحه را می دهد. پیش از تصمیم برای به کاربردن یکی از این روشها و استفاده از لینک “بازگشت”، جایگاه و موارد استفاده خود را مد نظر قرار داده و بر طبق آن مشخص کنید کدام روش برای راحتی و دسترسی بهتر مخاطبان شما به سایت مورد نظرتان مناسب می باشد.