09301921680
طراحی سایت از ایده پردازی تا بازاریابی اینترنتی | نمونه کارها | قیمت طراحی سایت

آنچه مشتریان در فروشگاه های اینترنتی به دنبالش هستند

طراحی را بی اهمیت قلمداد نکرده و روی ارائه بهترین طرح ممکن متمرکز شوید.

مدیریت یک فروشگاه اینترنتی همیشه آسان نیست. دریافت و ارسال سفارشات، رسیدگی به حساب ها و پرداخت های مشتریان، فروش و تکمیل کالاها و مواردی این چنینی نیازمند داشتن یک زمینه کاری، مالی و دانش قوی در این زمینه می باشد.

 در این مقاله ما مواردی را از نقطه نظر یک کاربر بیان می کنیم؛ هر آنچه از ابتدای مراجعه به سایت شما نیاز است تا یک مشتری بالقوه را ترغیب به ارائه سفارش کند. قصد ما توضیح نکاتی بسیار مهم است که در هر مرحله منجر به بهبود و پیشرفت کسب و کار شما خواهد شد.

طراحی

فروشگاه اینترنتی شما همانند سایر فروشگاه های فیزیکی است؛ محیطی برای ارائه کالاهای مورد نیاز افراد. زیبایی بصری و نظم فاکتور اصلی است که به طور ناخودآگاه در ذهن مخاطب تاثیر گذاشته و این پیام را به کاربر می دهد که یک کمپانی قابل اطمینان، هدایت کننده این وب سایت است.

اگر مراجعه کنندگان به وب سایت شما در اولین مراجعه به سرعت جذب طراحی شما نشده و تحت تاثیر قرار نگیرند، به این معنی است که طراحی وب سایت شما هنوز جای کار دارد. طراحی را بی اهمیت قلمداد نکرده و روی ارائه بهترین طرح ممکن متمرکز شوید. هر تصویر، واژه و یا حتی رنگ استفاده شده مهم بوده در مجموع منجر به ایجاد یک پیام مهم به مخاطب می شود؛ این سایت فروش آنلاین قابل اعتماد است. بنابراین درصورتی که توان پرداخت دستمزد یک طراح قوی و مجرب را دارید، بهتر است از این فرد استفاده کرده و طراحی را در اولویت قرار دهید. بدیهی است هرچه تجربه فرد بالاتر باشد، قیمت طراحی سایت نیز به مراتب افزایش می یابد.

جزئیات صفحه اصلی سایت

همه می دانیم که صفحه اصلی یک وب سایت، تاثیر اولیه عمیقی برروی مخاطب دارد. طرح، رنگ ها و محتوا می بایست تاثیر ماندگاری در ذهن مخاطب داشته باشد. مسلما، محتوای موجود در صفحه اول از ترکیب کلی و ساختار آن مهم تر است. در این بین، در وبسایت هایی که محصولی را برای فروش ارائه می دهند، اهمیت محتوای قوی بیشتر احساس می شود. صفحه اصلی می بایست حاوی اطلاعات سمعی و بصری و متن مناسبی باشد که در اولین نگاه تاثیر را برروی مخاطب اعمال کند.

سرعت

هنگامی که وارد یک وبسایت با سرعت بالا می شویم، همه چیز متفاوت تر به نظر می رسد. بیشتر از یک یا دو ثانیه برای بارگیری یک صفحه طول نخواهد کشید و اطلاعات سریعتر به شما منتقل خواهد شد. همچنین مسیر خود در سایت را با سهولت یافته و احساس بهتری به شما منتقل می شود.

بدیهی است که این امکان تنها برای کاربران سودمند نخواهد بود، بلکه با افزایش خرید توسط مشتری به تدریج منجر به توسعه کسب و کار نیز می شود.

شاید این مورد از نظر شما کم اهمیت به نظر برسد، اما به خاطر داشته باشید که افزایش سرعت یک وب سایت می تواند فروش کالاهایی که به علت سرعت پایین از دست می روند را ابقا کرده و بنابراین میلیون ها تومان برای شما سود داشته باشد. پس به هیچ وجه تاثیر سرعت را دست کم نگیرید.

تامین کالا

مسلم است بسیاری از استارتاپ ها توانایی پرداخت هزینه برای تامین کالا مانند Amazon و Zappos را ندارند؛ حتی گاهی ارائه انتخاب های متعدد به خریدار ممکن است فروش شما را کاهش دهد. بنابراین تعداد بسیار زیاد محصول در فروشگاه شما همیشه به معنای موفقیت نیست بلکه گاهی محدود کردن تعداد انتخاب ها برای مشتری مزایای زیر را دارد:

  1. امکان انتخاب سریع محصول مورد نظر را به او می دهد.
  2. از تشویش ذهنی و ایجاد “فلج تصمیم گیری” جلوگیری می کند.

به بیان دیگر، انتخاب محصولات همواره می بایست کاملا آگاهانه، با دقت و متناسب با نیاز روز تهیه شده باشد. به خاطر داشته باشید که: انباشته کردن فروشگاه خود با تعداد زیادی از محصولات جدید و اختراعات روز بازار مسائل و مشکلات خاص خود را به همراه داشته و در نهایت نیز ممکن است منجر به تاخیر در تحویل سفارشات مشتری ها و عدم اطیمنان مشتری شود.

دسته بندی محصولات

بسیاری از فروشگاه های اینترنتی امکان انتخاب بین “برندها” و “دسته بندی ها”ی مختلف را در اختیار کاربران خود قرار می دهند. این گزینه به کاربران کمک می کند تا با ویژگی های مورد نظر خود برند مناسب را انتخاب کنند. برای مثال، بخش فروش تلفن همراه در بسیاری از سایت های آنلاین به کاربری که به دنبال تلفن همراه دارای باطری پر قدرت، بدنه سبک، رنگ روشن و محدوده مشخصی از قیمت است کمک می کند تا مورد مناسب خود را پیدا کرده و خریداری کند.

جستجوی گسترده

یکی از مهمترین ابزارارها، “امکان جستجوی” حرفه ای می باشد. دقت کنید این بخش را دست کم نگرفته و روی آن سرمایه گذاری مالی و زمانی کنید. توجه به این موضوع باعث ایجاد نتایج کاربردی می شود که متناسب با هدف جستجوی کاربر است.

چنانچه پس از مدت زمانی مشاهده کردید “جستجو” یکی از بیشترین فعالیت کاربران در سایت شما را تشکیل می دهد، جعبه جستجوی خود را بزرگتر و واضح تر کنید. جایگاه قرارگیری، اندازه جعبه، فونت و رنگ های جعبه جستجو و تمامی این موارد می تواند روی تجریه خرید کاربر شما تاثیرگذار باشد.

امکان جستجو همراه با فیلتر کردن

تعداد کمی از وبسایت های فروشگاهی دارای این قابلیت هستند. بااینحال داشتن این امکان در وبسایت شما بسیار کارآمد خواهد بود. فیلترها به کاربران امکان محدود کردن نتایج به دلخواه خود را می دهند؛ اندازه، کیفیت، کمپانی سازنده، رنگ، قیمت و سایر شاخص هایی از این دست می تواند در این بخش فیلتر شود. بعلاوه این فیلترها می تواند برای کلیه کالاهای فیزیکی و دیجیتال ارائه شود. هر وبسایت فروش آنلاین می تواند از ویژگی های بسیار کاربردی این UI استفاده کند.

صفحه محصولات

توضیحات فنی مربوط به محصول بخشی از مهمترین و بیشترین مراجعات کاربران در زمان خرید را شامل می شوند. شما ملزم به بیان نکاتی مهم و کاربردی در مورد محصول هستید که مراجعه کننده را ملزم به خرید محصول کند؛ مواردی ساده اما اساسی. در این مرحله شناخت نیاز مخاطب مهمترین فاکتور است. شما میبایست از آنچه مخاطب می خواهد آگاه بوده و بهترین محتوا را جهت معرفی محصول خود همراه با تصاویر دقیق منتشر کنید. اگر زمان کافی دارید، یک ویدئو کوتاه از محصول را تهیه کنید. بهترین سایت ها از امکان تولید محتوای تصویری و ویدئویی در کنار هم بهره می برند. باید توجه کنید، تولید محتوا و قرار دادن آن در وبسایت به تنهایی کافی نیست بلکه برای بدست آوردن یک محتوای پویا می بایست قیمت محصول را همیشه به روز نگه داشته و تصاویری با کیفیت بالا و جذاب برای ترغیب کاربر به خرید محصول در این بخش قرار دهید.

پرداخت وجه و هزینه ارسال

پس از طی تمامی مراحل بالا و انتخاب محصول توسط مشتری، نوبت به مراجعه به سبد خرید و رویت هزینه قابل پرداخت می رسد. بسیاری از شرکت ها و فروشگاه های اینترنتی، ارسال رایگان را در دستور کار خود قرار داده اند، در غیر اینصورت در هنگامی که قصد دریافت وجه از مشتری را دارید، هزینه آن را برروی محصول اعمال کرده و یا قبل از خرید میزان آن را در کنار محصول به مشتری ذکر کنید تا از مواجه شدن او با هزینه بالای ارسال در هنگام پرداخت جلوگیری شود.

هنگامی که پرداخت انجام شد، یک ایمیل که حاوی شماره سفارش، رسید خرید، هزینه پرداخت شده، شماره تماس و متن توضیحات می باشد، برای مشتری بطور اتوماتیک ارسال می شود. اما آنچه اغلب بسیاری از شرکت ها آن را مورد توجه قرار نمی دهند، لینک برگشت به وبسایت است. درصورتیکه سایت فروش آنلاین شما محتوا داشته باشد، بهتر آن است که از تصاویر و یا ویدئوهای آن در انتهای ایمیل ارسالی استفاده کنید.

پیگیری و جلب رضایت مشتری

بسیاری از فروشگاه های اینترنتی افرادی را دارند که بصورت آنلاین با مشتریان در ارتباط بوده و به سوالات و مشکلات آنها پاسخ می دهند. توجه به انتخاب صحیح افرادی که در واحد پشتیبانی فعالیت دارند بسیار مهم است. کسب و کار شما می بایست پیشرفت کند و مراجعه مجدد مشتریان به سایت شما و دریافت پاسخ مناسب قدم بزرگی در تمایل مجدد به خرید توسط مشتریان می باشد.

اهمیت توجه به نیاز مشتری و تمام آنچه او را ترغیب به خرید می کند، از جمله موارد اساسی در پیشبرد اهداف و توسعه کسب و کار آنلاین شما می باشد. زمانی می توان یک کاربر را مشتری فعال نامید که یک بار خرید از فروشگاه شما، مراجعات بعدی او را به دنبال داشته باشد. بنابراین در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی خود می بایست به نکات اساسی توجه کنید که باعث بهبود هرچه بیشتر کسب و کار شما خواهد شد .

19 مهر 1396

دیدگاه های این مقاله

سه − 1 =