یکی از اصلی ترین و بیشترین شکایات کاربران در هنگام استفاده از سایت ها، اجبار به انجام ثبت نام در آنها است. خریداران دلایل گوناگونی برای مقاومت در برابر ثبت نام در سایت و عدم علاقه مندی به آن دارند. برخی کاربران به طور کلی تمایلی به ثبت نام در سایت ها نداشته و یا تنها یک بار قصد خرید به صورت اینترنتی دارند و بنابراین عضویت در سایت را برای خود ضروری نمی دانند. برخی خریداران تمایلی به ذخیره اطلاعات خود در سایت ندارند و تصور می کنند که درصورت ثبت نام، اطلاعات آنها ذخیره شده و منتشر خواهد شد. از طرفی، بسیاری از کاربران پس از ثبت نام ایمیل های ناخواسته ای دریافت کرده که باعث آزار آنها شده و حتی پس از ثبت عدم درخواست نیز ایمیل ها را دریافت می کنند.
اما مشکل عمده این است که، عضویت در سایت شامل مراحل زیادی است که سخت و وقت گیر بوده و از طرفی ممکن است با خطای کاربر در وارد کردن اطلاعات و یا خطای سایت این مراحل نیاز به تکرار نیز داشته باشد. هرچه تعداد مراحل بیشتر باشد، افراد کمتری توانایی تکمیل آن را دارند. بنابراین در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی خود دقت کنید این مراحل را به حداقل رسانده و دسترسی ها را کاهش دهید، زیرا رابطه مستقیمی بین ساده تر شدن مراحل ثبت نام و افزایش فروش شما وجود خواهد داشت. در صورتی که کاربر در هنگام ثبت نام با مشکل زیادی مواجه شود، از خرید ناامید شده و بنابراین تعداد فروش شما نیز به مراتب کمتر خواهد شد.
ثبت نام در برخی سایت ها بسیار خسته کننده و طولانی بوده و موارد خواسته شده در آن ارتباطی با خرید کالا ندارد؛ زیرا هنگامی که کاربر شروع به خرید یک کالا می کند، تمامی اطلاعاتی که ضروری است شامل نام، شماره تماس و آدرس را وارد فرم مربوطه خواهد کرد. علاوه بر این، معمولا سایت ها از شما یک ایمیل جهت ارسال رسید خریدتان درخواست می کنند. تنها ویژگی ثبت نام که در مراحل سبد خرید وجود ندارد، پسورد است.
چگونه بخش عضویت و ثبت نام را به صورت اختیاری برای مشتریان سازمان دهی کنیم؟
- پیش از اینکه کاربران وارد فرآیند پرداخت وجه سبد خرید خود شوند، به وضوح بیان کنید که ثبت نام یک گزینه اختیاری برای آنان است. برخی کاربران تمایل به عضویت در سایت را داشته و برخی از این کار اجتناب می کنند. اگر طراحی وب سایت خود را به گونه ای انجام داده اید که گزینه انتخاب پسورد پس از خرید برای کاربر نشان داده می شود، بنابراین پیش از شروع کاربر به پرداخت، این مورد را به اطلاع وی برسانید.
- هنگامی که از کاربران درخواست عضویت در سایت را دارید، مزایای ثبت نام را به طور خلاصه از دیدگاه کاربران و نه شرکت برایشان بیان کنید. هنگامی که شما مزایای عضویت در سایت مانند، افزایش سرعت در پرداخت یا آسان تر شدن پیگیری سفارشات را عنوان میکنید، خریدار اطمینان بیشتری به شما داشته و امکان عضویت او در سایت بالاتر خواهد رفت. مواردی همچون دریافت خبرنامه یا اضافه شدن به اعضای سایت به عنوان مزایای ثبت نام، خیلی کارآمد به نظر نمی رسد.
مزایای عضویت مشتری در سایت را درست بلافاصله پیش از شروع به پرداخت به اطلاع وی برسانید. فهرستی از مزایای این کار که بصورت موردی (و نه طولانی و خست کننده) بیان شده باشد، منجر به افزایش تاثیر این اطلاعات خواهد شد. نوع بیان این موارد می بایست به صورتی باشد که این حس را به مشتری القا کند که عضویت در سایت تنها برای افزایش فروش سایت نبوده و مزایای زیادی برای خود او نیز خواهد داشت.
- بخش انتخاب پسورد را برعهده مشتری بگذارید. بنابر موارد فوق، مشتری نباید مجبور به عضویت در سایت باشد. فیلد مربوط به انتخاب پسورد را برای مشتری اختیاری قرار داده و به صورت نوشتاری در باکس مورد نظر این مورد را عنوان کنید (انتخاب پسورد اختیاری است) و منتظر پاسخ مشتری بمانید. از طرفی، دقت کنید که موارد مربوط به معنادار بودن پسورد مورد نیاز در سایت خود را نیز به طور کامل توضیح داده باشید (مثلا نوع کاراکترهای مجاز، تعداد، بزرگی و کوچکی حروف، همراهی حروف و اعداد با هم و سایر موارد مشابه).
برخی از سایت ها، در باکس انتخاب پسورد را بعنوان یک گزینه انتخابی علامت گذاری نکرده بلکه با قرار دادن یک تیتر با عنوان “اختیاری” در بالای باکس انتخاب پسورد، به مشتریان اطلاع می دهند که این بخش برعهده خود آنها بوده و اجباری نمی باشد. این حالت ممکن است از چشم کاربر دور بماند، زیرا کاربران اغلب به محتوای سایت توجه نمی کنند؛ حتی زمانی که در حال تکمیل فرمی در داخل سایت می باشند. بنابراین، اعلام اختیاری بودن انتخاب پسورد در داخل باکس مربوطه، گزینه بهتر و کاربردی تری است.
هنگامی که اختیاری بودن مشخصا در داخل فیلد ها عنوان نشده باشد، کاربران ممکن است این گزینه را بعنوان یکی از موارد لازم برای ثبت نام در نظر بگیرند. علی الخصوص هنگامی که به پیش از این به اطلاع کاربران رسیده باشد که عضوست و انتخاب پسورد اختیاری است، عدم درج این مورد در فیلد مورد نظر، منجر به عدم اطمینان کاربر خواهد شد.
بنابراین، به جای اجبار کاربران برای ثبت نام پیش از اقدام به خرید و پرداخت وجه، این فرآیند را با ارائه فیلدهای اختیاری برای کاربران در جهت وارد کردن یک پسورد، در لابه لای مراحل خرید قرار دهید. این عمل منجر به افزایش کنترل بر کاربر شده و به آنها اجازه می دهد که شخصا اقدام به انتخاب پسورد یا عدم انجام آن کنند. در تحقیقات انجام شده از کاربران، آنهایی که پیش از این از اجبار به عضویت در سایت شکایت داشتند، هنگامی که عضویت وارد مراحل پرداخت شده و تنها محدود به انتخاب یک پسورد آن هم به صورت انتخابی شده بود، با رضایت فراوان ثبت نام کردند.
اجبار به ثبت نام کاربر در سایت منجر به از دست رفتن امکان فروش کالای شما می شود. برخی کاربران در همان ابتدای رویت این مورد از سایت خارج شده و برخی اقدام به ثبت نام می کنند اما کمی بعد به دلیل خسته کننده بودن مراحل بسیاری که برای عضویت وجود دارد، آن را نیمه کاره رها کرده و از خرید خود منصرف می شوند. بنابراین، استفاده کاربران از سایت شما و در نتیجه خرید آنها کاهش یافته و منجر به عدم پیشرفت فروش و در نتیجه رکود کسب و کار شما خواهد شد. دقت کنید، این موضوع خصوصا زمانی که محصولات شما با یک کمپانی مشابه در حال رقابت است، اهمیت بیشتری به خود می گیرد.