افراد مختلف کتاب اکترونیکی شما را از روی جلد کتاب الکترونیک قضاوت می کنند. این طرح، نخستین تاثیر را بر ذهن مخاطب داشته و ابتدایی ترین شانس شما برای جلب نظر خواننده و بررسی آن است. این بخش می بایست از نظر بصری کاملا جذاب بوده و دربرگیرنده حروفی باشد که خواندن آن آسان بوده و مخاطبان را ترغیب به دانلود متن و خواندن آن کند.
مهمترین تکنیک های طراحی جلد کتاب الکترونیکی
جلد مناسب مربوط به یک کتاب الکترونیکی، آن را از سایر کتب موجود متمایز کرده و موضوع کتاب را تا حد زیادی عنوان می کند؛ و مزیت هایی که خرید آن برای مخاطب دارد را بیان می کند.
این طرح، در مورد کتب کمتر شناخته شده ای که نیاز به جذب مخاطبان دارد اهمیت بیشتری داشته و منجر به جلب توجه خواننده و اقدام برای اطلاع از محتویات آن و خرید کردن خواهد شد. اما، مانند تمام طرح های گرافیکی، عناصر طراحی گوناگونی در این مسیر نیز وجود دارد که توجه به آن می تواند برای تشویق مخاطبان به خرید کمک کننده باشد. در اینجا، 5 نکته که شما را برای طراحی جلد یک کتاب به صورت کاملا چشم نواز یاری می دهد، معرفی می کنیم.
-
از تصویری گویا استفاده کنید
رقابت بسیار سنگینی برای جلب توجه مخاطبان و خوانندگان کتاب الکترونیکی وجود دارد که می بایست در طراحی جلد کتاب خود لحاظ کنید. به کتب الکترونیکی که تا به حال در دسترس شما بوده است دقت کرده اید؟ اگر دقیق تر به آنها بنگرید مشاهده می کنید که برخی از عناوین، رنگ ها و تصاویر استفاده شده در آنها ایده های نابی داشته که مشخص کننده موضوع کتاب بوده اما در مورد سایرین، خواننده مجبور به حدس زدن می شود.
در بیشتر موارد، یک تصویر خوب و گویا کمک بسیاری برای فروش کتاب شما خواهد بود. این تصویر به خوانندگان شما نکات کوچکی درباره آنچه کتاب قصد بیان آن را دارد، موضوع و ژانر کتاب گفته و منجر به افزایش علاقه آنها به کشف جزئیات کتاب خواهد کرد.
این تصویر می تواند یک عکس، تک رنگ و یا ترکیبی از رنگ ها باشد. با این حال، یک تصویر ساده برای جلد کتاب الکترونیکی بهتر از تصاویر مفهومی و پیچیده و یا رنگ های بسیار زیاد است. به خاطر داشته باشید، بسیاری از مخاطبان، تصویر کتاب شما را ابتدا در سایز کوچک و در میان انبوهی از کتب دیگر مشاهده می کند؛ بنابراین تصویر می بایست برای این حجم نیز جذاب باشد.
-
استفاده از فونت ساده و مناسب خواندن
کتاب های فیزیکی می تواند شامل متون گوناگون و زیادی بر روی جلد باشد اما جلد کتاب الکترونیکی از این قاعده مستثنی است و در واقع استفاده از کلمات زیاد بر روی جلد کتاب الکترونیکی مناسب نیست. جلد کتاب می بایست حداکثر شامل سه متن باشد:
- نام کتاب
- نام نویسنده
- نام جوایز کسب شده و یا جشنواره های حضور یافته
نوشته های قابل خواندن و مناسب، می تواند کتاب شما را موفق کرده و یا به سمت شکست سوق دهد. کلمات و متن ها می بایست به راحتی قابل خواندن بوده و فونت انتخابی متناسب با محتوای کتاب باشد.
-
فاصله عناصر مختلف در این طرح را رعایت کنید
از آنجا که نمود ظاهری جلد کتاب الکترونیکی بسیار کوچک بوده و تامبنیل ها اولین راه برای برقراری ارتباط با کاربران با طرح جلد می باشند، اطمینان از اینکه تمامی عناصر طراحی شده فضای کافی را دارا می باشند، ضروری است. استفاده از فضاهای سفید می تواند منجر به خواندن بهتر و آسان تر متن روی جلد، سهولت در مشاهده تصویر و دریافت و درک صحیح تری از طرح در یک نگاه شود.
طراحی جلد کتاب الکترونیکی به شما این امکان را می دهد تا از تکنیک هایی استفاده کنید ممکن است هرگز در سایر طراحی های خود اعم از طراحی پوستر ، طراحی جلد یک کتاب فیزیکی و یا طراحی بنر، از آن بهره نبرده باشید.
طراحی وب سایت عمدتا تمرکز خود را بر روی بخش هایی گوناگون حاوی محتوا متمرکز می کند (مانند قرار دادن متن بالای تصاویر، اما جلد کتاب های الکترونیکی بدون در برداشتن این لایه ها، کارایی و عملکرد داشته و فواصل بین رنگ ها و عناصر درون طرح به گونه ای رعایت شده است که جای مشخصی برای متن، عکس و رنگ ها وجود دارد. می توان فضای مشخصی را برای عناصر متنی در نظر گرفت، مانند یک باکس سفید رنگ، و به صورت کاملا جدا از رنگ سایر بخش های طرح، متن را در آن نوشت.
-
استفاده از یک ساختار استاندارد
جلد کتاب الکترونیکی می بایست شباهت به جلد کتاب فیزیکی داشته و همان حس را به مخاطب متنقل کند. هیچ چیز به اندازه یک تصویر غیر استاندارد و دارای ساختارهای نامنظم در جلد یک کتاب، آماتور بودن و غیر حرفه ای بودن طراح را نشان نمی دهد.
پیش از شروع به طراحی، ویژگی های مربوط به بسترهایی که کتاب شما در آنها منتشر می شود را مشخص کنید. در اغلب موارد با مشخص شدن این بسترها و ابزارهایی که کتاب برای آن طراحی شده، نیاز به حذف عکس، فرمت فایل ها و یا تغییر اندازه عکس ها مشاهده می شود (برای مثال، اندازه ها در آی پد با سایر ابزارهای الکترونیکی متفاوت است).
پس از شناخت این بستر ها، شروع به طراحی جلد براساس نسبت ابعاد استاندارد کتاب که 3:2 است کرده و در نظر داشته باشید حالت عمودی، بیشترین حالت استفاده خوانندگان از کتاب است. فاصله مشخص و استانداردی را در اطراف لبه های جلد برای ابعاد کمی متفاوت در نظر بگیرید تا برای خوانندگانی که از ابزارها و یا حالت های دیگر خواندن نیز استفاده میکنند، طرح جلد شما به خوبی نمایش داده شده و قابل استفاده باشد.
دقت کنید طرح را با کیفیت بالا تحویل دهید. به خاطر داشته باشید، صفحه نمایش ابزارآلات الکترونیکی هر روزه بزرگتر شده و کیفیت آنها افزایش می یابد؛ بنابراین، فایل هایی با کیفیت بالاتر در آینده مورد نیاز بوده و شما می بایست طرحی را تحویل دهید که پس از گذشت مدتی، مجبور به طراحی مجدد آن با رزولوشن بالاتر نباشید.
-
اختصاص سبکی خاص به یک برند
استفاده از زمینه یکسان برای دسته خاصی از کتاب های مربوط به یک برند مانند استفاده از فونت یکسان برای عناوین، ترکیب و طیف رنگی مشابه و سایر اقدامات اینچنینی به خوانندگان کمک می کند تا کتاب های شما را بهتر و سریع تر بشناسد.
از آنجاییکه ناشران کتاب های الکترونیکی، کتاب های گوناگون را به چاپ می رسانند، بنابراین یک رنگ مناسب یا فونت یکسان می تواند نقطه شروع خوبی برای همسان سازی جلد کتاب های انتشارات مورد نظر کند. از جلد کتاب الکترونیکی برند خود میتوان در جایگاه های دیگری که زمینه بصری خاصی برای شناسایی نیاز است، مانند شبکه های اجتماعی، خبرنامه های ایمیلی و وب سایت های معرفی کننده کتاب نیز می توان استفاده کرد