همانطور که از نامشان پیداست، این سیستمها برای وب سایتهایی که حجم زیادی محتوا تولید میکنند، مناسب هستند. در وب سایتهای خبری هم محتوا حرف اول را میزند. اگر پیشتر یکی از این سیستمهای مدیریت محتوا را دیده باشید، میدانید که کار با این سیستمها بسیار ساده است. وجود قالبها و افزونههای متنوع، انعطاف بسیار زیادی به این سیستمها داده است. از همین رو بسیاری گمان میبرند که طراحی سایت خبری امری بیهوده است. ولی باید به شما بگوییم در صورتی که به دنبال موفقیتی چشمگیر هستید، باید این تفکر را از ذهن خود بیرون نمایید. با وجود گزینههای از پیش آماده فراوان برای وب سایتهای خبری، وجود یک تیم طراحی حرفهای برای سایت شما ضروری است. این تیم بایستی در ابتدا نوع محتوای تولیدی، مخاطب اخبار، حجم محتوا، میزان بازدید روزانه و گستردگی مطالب را در نظر بگیرد و سپس اقدام به طراحی سایت خبری نماید. علاوه بر این، باید نکاتی همچون بهینگی برای موتورهای جستجو، چینش مناسب، دریافت بازخورد مخاطب و سرعت بارگذاری بالا به طور کامل در نظر گرفته شوند. همچنین در طراحی سایت خبری باید سیستم توصیهگر اخبار به نحو بهینه پیادهسازی شود.
هم اکنون هم بسیاری از خبرگزاریهای کشور خودمان هم علاوه بر حضور در سایر رسانهها و داشتن روزنامه و مجله، به صورت فعال در فضای مجازی هم حضور دارند. این خبرگزاریها با طراحی وب سایت خبری و حضور در شبکههای اجتماعی، بر گستره نفوذ خود افزودهاند و اخبار را با کیفیت بهتری به دست مخاطبانشان میرسانند. برخی از خبرگزاریها پا را هم ازین فراتر گذاشته و تنهای یک وب سایت خبری دارند و تمام محتوای خود را در همین وب سایت منتشر میکنند. بدون شک، مهمترین دارایی یک وب سایت خبری، محتوای آن است. محتوا و خبر ارزش افزودهای است که تیم تحریریه یک خبرگزاری برای مخاطب به ارمغان میآورد. حال سؤال اینجاست که جایگاه طراحی سایت خبری چیست؟ چه فناوریهایی بهترین گزینه برای طراحی سایتهای خبری هستند؟ مراحل طراحی و راهاندازی یک وب سایت خبری موفق چیست؟ چه نکاتی را باید در این مسیر نظر گرفت؟ فاکتورهای کلیدی موفقیت یک وب سایت خبری کدامند؟ شاید شما یک فرد مستقل یا یک سازمان باشید و قصد کردهاید که یک وب سایت خبری راه بیاندازید. برای اینکه بهترین نتیجه را از تلاشهای خود بگیرید و از زمان خود به بهینهترین شکل ممکن استفاده کرده باشید، پاسخ دادن به این سؤالات ضروری است. ممکن است پیشتر با برخی از روشهای رایج طراحی سایت خبری آشنا باشید. معمولاً از سیستمهای مدیریت محتوا همانند وردپرس و جوملا برای طراحی و مدیریت چنین سایتهایی استفاده میشود. سیستمهای مدیریت محتوا یکی از گزینههای بسیار مناسب برای طراحی سایت خبری هستند.
خبرگزاریها و خبرنگاران مستقل همانند چشم و گوش جامعه انسانی هستند. خبرنگاران با جستجو و بررسی وقایع، موجب گسترش آگاهی در جامعه میشوند. امروزه نقش مؤثر خبرنگاری و خبرگزاری بر شکلدهی اذهان عمومی و جهتدهی جریانهای فکری و اجتماعی، بر هیچ کسی پوشیده نیست. هر خبرگزاری برای آنکه بتواند محتوا و اخبار را به دست مخاطبانش برساند، نیازمند یک رسانه است. به صورت سنتی، اولین رسانه خبرگزاریها روزنامههای کاغذی بودند. هم اکنون، با وجود گذشت بیش از صد سال از قدمت این رسانه، هنوز روزنامهها، هفتهنامهها و ماهنامهها در میان مخاطبان محبوبیت خاصی دارند. پس از مدتی فناوریهای رادیو و تلویزیون هم به کمک آمدند و در نهایت پدیده اینترنت صحنه بازی خبرگزاریها را به کلی تغییر داد. جالب است بدانید که 38 سال طول کشید که رادیو به 50 میلیون کاربر دست پیدا کند. این زمان برای تلویزیون 13 سال و برای اینترنت 4 سال بود. همین یک جمله قدرت نفوذ و گستردگی رسانه اینترنت را نشان میدهد. امروزه برای هیچ فردی پوشیده نیست که یک خبرگزاری موفق باید اقدام به طراحی سایت خبری حرفهای کند.
چرا طراحی سایت خبری؟!
با طراحی سایت خبری، میتوانید سایت خود را نسبت به محتوایتان بهینه کنید. چنانچه محتوای شما بیشتر از نوع متنی باشد، باید چینش صفحه، فونتها و رنگبندی به دقت انتخاب شود. در صورتی که عکسهای زیادی در سایت خود دارید، مسأله کیفیت عکس و فشردهسازی اهمیت زیادی مییابد. اگر قصد دارید بخشی از اخبار را از طریق ویدیو منتقل کنید، آنگاه باید بهترین فناوری پخش ویدیو آنلاین برای سایت شما پیادهسازی شود.
شبکههای اجتماعی و گوشیهای هوشمند انقلابی در زمینه رسانه به پا کردهاند. هم اکنون بسیاری از شرکتهای بزرگ تجارت الکترونیک، دارای یک اپلیکیشن موبایل هم هستند. کسی نمیداند که در آینده چه فناوری ظهور خواهد کرد ولی این مسأله نباید شما را نگران کند. چنان چه طراحی سایت خبری خود را به تیم حرفهای بسپارید، سایت به گونهای طراحی میشود که قابلیت همخوانی با هر فناوری نوظهوری را داشته باشد.
طراحی سایت خبری این امکان را به شما میدهد که سایت را مطابق با سلیقه مخاطبتان بیارایید. در بحث رسانه، مخاطب حرف اول را میزند. یک تیم طراح حرفهای که تا حدی آشنا به روانشناسی رنگها و اشکال باشد، سایت خبری شما را متناسب با مخاطبتان طراحی میکند و از این حیث سایت شما یکتا خواهد بود.
با طراحی سایت خبری میتوانید از جدیدترین و به روز ترین روندهای طراحی وب سایت بهرهمند شوید. به طور کلی طراحی وب سایت را به دو بخش بک اند و فرانت اند تقسیمبندی میکنند. فرانت اند همان ظاهر سایت شماست. هر ساله، روندهای جدیدی در این بخش مطرح میشود و تجربه کاربری روز به روز ارتقا مییابد. استفاده از آخرین فناوریهای فرانت اند، برای تضمین موفقیت سایت شما ضروری است.
هزینه یا سرمایه گذاری!
همان طور که ذکر شد، اهمیت طراحی یک وب سایت برای یک خبرگزاری بر هیچ کس پوشیده نیست. مسأله در میزان قیمت طراحی سایت است. گزینههای زیادی از نظر فنی برای طراحی سایت خبری وجود دارد. کم هزینهترین آن، نصب یک سیستم مدیریت محتوا، خرید یک قالب و اعمال تغییرات مورد نیاز در آن است. نکته اول اینکه، باید بگوییم که این روش کمترین میزان انعطاف را دارد و دست شما را در گسترش وب سایت و پیادهسازی کارکردهای مختلف در آینده میبندد. در صورتی که با ارائه محتوای خوب توانستید به حجم زیادی از مخاطب دست پیدا کنید و نیازهای جدیدی برای شما پیدا شد، آنگاه اعمال تغییرات در چنین سایتی هزینهبر خواهد بود. نکته دوم اینکه، حتی در این حالت هم بینیاز از یک تیم متخصص نخواهید بود. هر قالب و هر افزونهای که نصب کنید، بلافاصله قابل بهرهبرداری نخواهد بود. باید تغییرات گستردهای در ظاهر و کد وب سایت داده شود تا وب سایت شما آماده بهرهبرداری گردد. راه دیگر، مراجعه به یک تیم متخصص و واگذاری کلیه بخشهای فنی طراحی سایت به آنهاست. این روش هزینه بالاتری دارد ولی از طرفی مزایای آن نیز غیرقابل چشم پوشی است. مزیت اول اینست که تیم متخصص به صورت دقیق نیازمندیهای شما را بررسی میکند. هر سایت خبری بسته به نوع اخبار و مخاطبش، نیازمندیهای خاصی داد. به عنوان مثال، در یک سایت خبری علمی که مخاطب آن افراد بین 18 تا 25 سال هستند، عکس و فیلم اهمیت زیادی دارد. همچنین طیف رنگ به کار برده شده در این سایت باید شاد و گرم باشد. برای یک سایت خبری ورزشی نیز چنین است. از طرفی در یک سایت خبری سیاسی یا اقتصادی، که مخاطب آن افراد میانسال هستند، محتوای متنی اهمیت بیشتری دارد. در این سایت طیف رنگ باید خنثی بوده و چینش صفحه به گونهای باشد که محتوای متنی در اولویت قرار بگیرد. مزیت دوم استفاده از یک تیم متخصص، طراحی ماژولار است. اسباببازیهای خانه سازی قدیمی را به یاد آورید. در این اسباببازیها تغییر و تحول در بنای ساخته شده بسیار ساده است. زیرا تمامی قطعات به راحتی جدا و وصل میشوند. طراحی سایت ماژولار هم همین ویژگی را دارد. یک تیم حرفهای سایت شما را به صورت ماژولار طراحی میکند. با اینکار امکان اضافه و حذف بخشهای مختلف به آسانی ممکن میشود. به عنوان مثال، برای مخاطب یک سایت اقتصادی یا سیاسی، وقت اهمیت زیادی دارد. این مخاطب تمایل دارد در کمترین زمان اخبار مورد نیاز خود را بخواند. از طرفی شما به عنوان صاحب وب سایت تمایل دارید مدت زمان افزایش مخاطب را افزایش دهید. چاره رفع همزمان این دو خواسته متضاد، پیادهسازی یک سیستم توصیهگر محتواست. این سیستم با بررسی رفتار کاربر، سلیقه وی را در مییابد و پس از مدتی اخباری که برای وی جذابیت بیشتری دارند را مرتباً به وی پیشنهاد میکند. بدین ترتیب، هم خواننده در سیل اخبار وب سایت شما گم نمیشود و هم مدت زمان حضور وی در سایت افزایش مییابد. اینها تنها دو مورد از مزایای طراحی سایت خبری توسط یک تیم متخصص است. از سایر مزایای این روش میتوان به سهولت مدیریت شبکههای اجتماعی، قابلیت پشتیبانی از فناوریهای و رسانههای نوظهور و بهینهسازی وبسایت برای گوشیهای هوشمند اشاره کرد.
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید وب سایتی را بر روی گوشی یا تبلت باز کنید و ببینید که صفحه به هم ریخته است؛ نوشته ها و عکس ها جا به جا شده و نمی توانید چیزی را که می خواهید پیدا کنید. تمام این مشکلات به این دلیل به وجود آمده اند که وب سایت مورد نظرتان واکنشگرا یا ریسپانسیو نیست. طراحی سایت خبری به صورت واکنشگرا به اینمعنی است که وب سایت شما می تواند بر روی دستگاه هایی با صفحات نمایش با اندازه های مختلف، به درستی نمایش داده شود؛ به عبارت دیگر سایت واکنشگرا، سایتی است که بر اساس سایز صفحه نمایش بتواند طراحی خود را تغییر داده تا محتوای آن در هر صفحه نمایشی به درستی دیده شود؛ چه این وب سایت خبری بر روی یک مانیتور با اندازه بسیار بزرگ باز شود یا از یک لپ تاپ، تبلت یا حتی یک گوشی کوچک استفاده کنید. امروزه بیشتر افراد به استفاده از دستگاه هایی با صفحات نمایش کوچک تر روی آورده اند و به این ترتیب میزان استفاده کاربران از گوشی های هوشمند و تبلت افزایش یافته است. از سوی دیگر، اهمیت تجربه کاربری و سادگی استفاده از خدمات طراحی وب سایت خبری هم دلیل دیگری بوده است برای این که از سال 2013، طراحی وب سایت خبری واکنشگرا به یکی از مباحث داغ و پرطرفدار در طراحی وب سایت تبدیل شود.
امکانات و ویژگی های وب سایت خبری
چرا طراحی سایت خبری توسط دوسنت؟!
سیستم قدرتمند دروپال
سه ماه
10 الی 30 روز
وجود سیستمهای مدیریت محتوا و قالبهای از پیش آماده، کار طراحی سایت خبری را بسیار ساده کردهاند. این امر موجب شده است که بسیاری گمان برند موفقیت یک سایت خبری بسیار ساده است و تنها باید محتوای زیادی تولید کرد. شاید در ابتدا بتوان با هزینه بسیار اندک، یک سایت خبری ایجاد کرد ولی موفقیت بلند مدت سایت وابسته به عوامل مختلفی است. حقیقت آن است که طراحی سایت خبری پیچیدگیهای خاص خودش را دارد. اگر برنامه دقیق و مدونی دارید و قادر هستید محتوای خبری متمایزی تولید کنید، آنگاه سایت شما هم باید همسنگ برنامه شما و محتوای خبری شما باشد. ورود به دنیای فناوری اطلاعات نیازمند دانش فنی بالایی است. بدون داشتن این دانش فنی، موفقیت پایدار ممکن در این فضا ممکن نیست. با سپردن طراحی سایت خبری خود به یک تیم متخصص، میتوانید از دستیابی به چنین موفقیتی مطمئن شود. در این راستا، شرکت دوسنت افتخار دارد که طراحی سایت خبری شما را به عهدهدار شود. ما با بهرهگیری از یک تیم قوی شامل طراحان، برنامهنویسان و تحلیلگران، ابتدا نیازمندیهای مخاطبان سایت خبری را به دقت بررسی میکنیم. سپس نمونههای موفق داخلی و خارجی را تحلیل مینماییم. پس از آن، کلیه ویژگیها و کارکردهای مناسب سایت شما را تعیین میکنیم. در نهایت با انتخاب فناوری مناسب، اقدام به طراحی سایت خبری شما کرده و آن را به شما تحویل میدهیم. زمانی که طراحی سایت خبری خود را به شرکت دوسنت بسپارید، خواهید که محصول نهایی هم مطابق با نیازهای مخاطبتان است، هم انعطاف بالایی دارد و هم کلیه نکات بهینهسازی موتورهای جستجو همانند سرعت سایت، جایگذاری مناسب کلمات کلیدی و ریسپانسیو بودن در آن رعایت شده است.