بیشک وب سایت گوگل یکی از بزرگترین و مهمترین وب سایتهای اینترنتی است. همه میدانیم که موتور جستجو اولین خدمتی بود که شرکت گوگل عرضه کرد. به مرور زمان، این شرکت فعالیتهای خود را گسترش داد و در حال حاضر دهها خدمت مختلف را به کاربران اینترنت عرضه میکند. تنوع خدمات به قدری زیاد است که عملاً شما بیش از 70 درصد نیازهای خود در اینترنت را میتوانید با خدمات گوگل برطرف نمایید.
همین تنوع خدمات موجب شد که در سال 2015، شرکت بزرگتری به نام آلفابت ایجاد شود و گوگل یکی از زیرمجموعههای آن باشد. کاملاً روشن است که چنین شرکت موفقی، به طراحی محصولات خود اهمیت زیادی میدهد. در این نوشتار قصد داریم نگاهی به طراحی صفحه اصلی گوگل بیاندازیم و ببینیم که این غول فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک، چه نکاتی را در طراحی این صفحه که میلیونها بازدید روزانه دارد، مد نظر قرار داده است.
وبسایت google.com یک موتور جستجو است. یعنی آنچه که کاربر به دنبال آن است را دریافت میکند و سپس در وب سایتهای موجود بر روی اینترنت، آن را مییابد. بنابراین اولین هدف، دریافت نیاز کاربر است. از اینرو در صفحه اصلی گوگل ، باکس جستجو در وسط قرار داده شده است.
در بالای نوار جستجو، لوگوی گوگل خودنمایی میکند. در زیر نوار جستجو هم دو دکمه google search و I am feeling lucky قرار داده شده است. قرار دادن نوار جستجو در وسط موجب شده است که تمامی وزن صفحه روی آن قرار بگیرد و اولین چیزی که توجه کاربر را جلب میکند، همین نوار جستجو است.
در بالا سمت راست گزینه ورود را میبینید. در کنار آن گزینه یک مربع 3 در 3 کوچک قرار دارد. اگر بر روی این مربع کلیک کنید، سایر سرویسهای گوگل را میبینید. معمولاً دو لینک دیگر در بالا سمت راست قرار دارد که images و gmail میباشند. Images ویژه جستجوی عکس است و gmail هم سرویس ایمیل شرکت گوگل میباشد.
اگر وارد حساب گوگل خود شوید، یک علامت زنگ کوچک هم به بالا سمت راست افزوده میشود که نشان دهنده اعلانات شماست. اگر در هر کدام از سرویسهای گوگل برای شما اعلانی بیاید، با کلیک بر روی علامت، میتوانید آن را ببینید. همچنین که دکمه ورود تبدیل به یک دایره خواهد شد که درون آن اولین حرف نام کاربری شما نوشته شده است. با کلیک بر روی این دایره، میتوانید خارج شوید یا اطلاعات حساب خود را ببینید.
گوگل در گوشه سمت راست نوار جستجو یک علامت ذرهبین قرار داده است که نماد رایج جستجو میباشد. در گوشیهای موبایل، در کنار علامت ذرهبین یک علامت میکروفون هم قرار دارد که ویژه جستجوی صوتی است. یکی از راهکارهای گوگل برای بهبود تجربه کاربری موبایل، همین جستجوی صوتی بوده است. گوگل هزینه زیادی برای پیادهسازی هوش مصنوعی و پردازش صوت مربوط به این سرویس پرداخت کرده است.
در حاشیه پایین صفحه، سایر لینکهای جانبی قرار دارد. لینکهایی همچون درباره ما، همکاری، تبلیغات، حریم شخصی، شرایط استفاده از خدمات گوگل و تنظیمات. در بخش تنظیمات چیزهای زیادی را میتوان عوض کرد. حتی تعداد نتایج جستجوی نمایش داده شده در هر صفحه. در حالت معمول این تعداد 10 است ولی میتوان آن را تا 100 هم افزایش داد.
گوگل برای برخی مناطق و کشورها، صفحه ویژه دارد. به عنوان مثال، google.ch صفحه مخصوص کشور سوئد است. اگر گوگل تشخیص دهد که از کشور سوئد وارد شدهاید، مستقیماً شما را به آدرس google.ch هدایت میکند. متأسفانه این قابلیت برای ایران وجود ندارد ولی میتوانید در بخش تنظیمات، زبان گوگل را فارسی کنید.
لوگوی گوگل
یکی از عناصر مهم صفحه اصلی گوگل ، لوگوی آن است که در بالای نوار جستجو قرار گرفته است. لوگوی گوگل در واقع یک لوگوتایپ است و همان نام گوگل است که با استایل خاصی نوشته شده است. لوگوی گوگل در طول تاریخ این کمپانی تغییرات زیادی داشته است. در زیر عکس برخی از لوگوهای گوگل را میبینید.
اولین لوگوی گوگل را شخص سرگی برین، مؤسس گوگل، طراحی کرد. لوگوی گوگل ترکیبی از رنگهای اصلی و چند رنگ غیر اصلی است. اما در زمان وقوع برخی از فجایع بزرگ، گوگل لوگوی خود را بیرنگ میکند.
یکی از خلاقیتهای گوگل در زمینه لوگو به نام دودل (Doodle) معروف است. در مناسبتهای مختلف، گوگل لوگوی خود را تغییر میدهد که به آن دودل میگویند. اولین دودل را باز هم خود سرگی برین و لری پیج طراحی کردند. این دودل مرد در حال سوختن (burning man) نام داشت.
تا مدتی طراحی دودل به بیرون شرکت واگذار میشد، اما هم اکنون تیمی به نام دودلرها (Dooodlers) در گوگل وجود دارد که کارشان طراحی دودلها در مناسبتهای مختلف است. از سال 2010، پیچیدگی و تنوع دودلهای گوگل افزایش یافت. در حال حاضر برخی دودلهای گوگل انیمیشن هستند و برخی هم حالت تعاملی دارند و با حرکت ماوس در صفحه اصلی گوگل واکنش نشان میدهند. گاهی اوقات هم دودلها لینک هستند. صفحه اصلی گوگل حتی برای تولد یا مرگ مشاهیر بزرگ هم دودلهای ویژه طراحی میکند. گفته میشود که تا سال 2014، گوگل بیش از 2000 دودل مختلف برای مناسبتها و مناطق مختلف طراحی کرده بود.
یا بخت و یا اقبال
یکی دیگر از نکات جالب صفحه اصلی گوگل ، وجود دکمه I’m feeling lucky است که در نسخه فارسی با ترجمه یا بخت و یا اقبال وجود دارد. شاید قبلاً هم از خود پرسیده باشید که کاربرد این دکمه چیست؟ زمانی که عبارت مورد نظر خود را در نوار جستجو وارد کرده باشید، فشردن این دکمه شما را به اولین لینک نتایج جستجوی گوگل میبرد. در واقع دیگر نیازی به بررسی صفحه نتایج جستجو نیست.
اگر هم چیزی در نوار جستجو وارد نکرده باشید، دیگر به شانس خودتان بستگی دارد که به کجا بروید. معمولاً در این مواقع صفحه دودلهای گوگل باز میشود.
طراحی متریال
در سال 2014، گوگل یک زبان طراحی خاص به نام متریال دیزاین (Material Design) تولید کرد. در حال حاضر این زبان تبدیل به یک سبک در طراحی اپلیکیشنهای موبایل و صفحات وب شده است. از ویژگیهای طراحی متریال میتوان به استفاده فراوان از grid و border، استفاده از انیمیشنها و افکتهای متحرک، دادن عمق به عناصر صفحه از طریق shadow و padding اشاره کرد.
در حال حاضر کلیه محصولات گوگل از این سبک طراحی استفاده میکنند. در طراحی صفحه اول موتور جستجو هم از این زبان طراحی استفاده شده است.