آیا فروشگاه اینترنتی سود دارد؟ جواب کلی این سؤال مثبت است. یعنی اینکه بله فروشگاههای اینترنتی سود دارند. گواه این مسأله هم 20 سال فعالیت بزرگترین شرکتهای خرده فروشی در سرتاسر دنیاست. شرکتهایی همچون آمازون، والمارت و برنز اند نوبلز که همان ابتدای ظهور اینترنت، اهمیت و پتانسیل آن را درک کردهاند و با راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی، تبدیل به یک غول اقتصادی شدهاند.
اما پاسخ به این سؤال به صورت موردی، ساده نیست. یعنی اگر فردی ایده یک فروشگاه اینترنتی داشته باشد و بخواهد بداند آیا این فروشگاه سود خواهد داشت یا خیر، پاسخ به وی به راحتی ممکن نیست. عوامل زیادی وجود دارند که موجب موفقیت و سوددهی یک فروشگاه اینترنتی میشوند. یک نسخه مشخص و واحد برای سوددهی فروشگاههای اینترنتی وجود ندارد و باید هر کس با توجه به شرایط و اهدافش، برنامه ویژهای برای فروشگاه خود تهیه کند.
در زیر تعدادی سؤال و نکته آورده شده است که در صورت توجه به آنها، میتوانید تا حدی از در مورد سود داشتن یا نداشتن یک فروشگاه اینترنتی قضاوت کنید.
هدف از راه اندازی فروشگاه اینترنتی چیست؟
اول از همه باید بدانید که هدفتان از راهاندازی فروشگاه اینترنتی چیست؟ موارد زیر را میتوان از جمله اهداف ممکن برای راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی دانست:
- پیروی از موفقیت سایر فروشگاههای اینترنتی
- گسترش یک فروشگاه فیزیکی و فروش بیشتر
- فروش مستقیم کالا به مصرف کننده نهایی
- آسان کردن خرید یک کالای مشخص
در لیست بالا هر چه از بالا به پایین حرکت کنید، احتمال موفقیت بیشتر است. دنیای فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک، دنیای خدمت رسانی به مشتری و ارزشآفرینی برای وی است. مشتری مداری در تجارت الکترونیک اصل اساسی است. بنابراین همواره هدف خود را طوری تنظیم کنید که بیشترین سود را برای مشتری داشته باشد.
چقدر با کالایی که میخواهید بفروشید آشنا هستید؟
آشنا بودن با کالا یعنی دانستن ویژگیها، کارکردها و بهترین راه تأمین آن. هر چه قدر با کالایی که قصد فروش آن را دارید، بیشتر آشنا باشید، احتمال سوددهی فروشگاه اینترنتی بیشتر خواهد بود. مثلاً فرض کنیم قصد دارید یک فروشگاه اینترنتی لوازم استدیویی و صوتی راه بیاندازید. شما باید در مرحله اول با کلیه قطعات استدیویی و صوتی آشنا باشید. برندهای هر کدام را بشناسید. بدانید کدام برند بهتر است و هر کدام را از چه راهی میتوان خرید. این آشنایی برای موفقیت فروشگاه شما ضروری است.
چقدر مشتری هدف خود را میشناسید؟
شناخت مشتری هدف، یعنی دانستن ویژگیها و خصوصیات وی. این ویژگیها شامل رده سنی، جنسیت، شغل، نوع درآمد، محل زندگی، علایق و سایر موارد میشود. دانستن این اطلاعات به شما در طراحی وبسایت و طراحی برنامه بازاریابی کمک فراوانی خواهد کرد.
رقبای شما چه کسانی هستند؟
پیش از راهاندازی هر کسب و کاری، تحلیل بازار اهمیت زیادی دارد. باید به دقت بررسی کنید که چه فروشندگان آنلاین و آفلاینی وجود دارند که کالای مورد نظر شما را میفروشند. مشتریان در حال حاضر، از چه راههایی کالای مد نظر را تهیه میکنند؟ وبسایتی که شما میخواهید راه بیاندازید، چه مزیتی نسبت به راههای فعلی دارد؟ کلا فروشگاه اینترنتی ازین جهت که خرید از راه دور است و نیازی به گشت و گذار در بازار ندارد، خود یک مزیت است اما تنها این مورد کافی نیست. باید بدانید که برای برخی از کالاها و مشتریان، دیدن حضوری کالا اهمیت زیادی دارد و حاضر به خرید اینترنتی نیستند. هر چقدر ارزش افزوده فروشگاه شما برای مشتری بیشتر باشد، احتمال سودآوری آن بیشتر است.
چقدر با طراحی وبسایت آشنا هستید.
طراحی سایت جزء جدایی ناپذیر راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی است. میزان آشنایی شما با مسائل فنی و تخصصی طراحی وب، در موفقیت نهایی فروشگاه شما تأثیر فراوانی خواهد داشت. ممکن است در این زمینه هیچ تخصص و دانشی نداشته باشید. در این صورت، ابتدا باید با برخی از اصطلاحات و مفاهیم این حوزه آشنا شوید و سپس یک تیم ماهر و حرفهای برای طراحی سایت فروشگاه اینترنتی پیدا کنید. بدون طراحی یک سایت حرفهای، امکان سودآوری سایت شما تقریباً صفر است. هر چه قدر در این زمینه هزینه کنید، نتیجه بهتری خواهید یافت.
آیا اصول تبلیغات اینترنتی را میشناسید؟
تبلیغات اینترنتی، برندسازی و اعتماد. اینها سه کلیدواژهای هستند که بیش از همه چیز به آنها نیاز دارید. سودآور بودن یک فروشگاه اینترنتی در گرو تبلیغات صحیح، برندسازی و جلب اعتماد مشتری است. باز هم اگر در این سه زمینه تخصص ندارید، ابتدا با مطالعه، اصطلاحات لازم را یاد بگیرید و سپس با کمک یک تیم حرفهای، برنامه تبلیغات و برندسازی خود را تدوین کنید. طراحی لوگو، طراحی سایت ، رنگبندی، حضور در شبکههای اجتماعی، تولید محتوا و سایر کارهای تبلیغاتی باید در راستای این برنامه باشند.
شک گذرگاه خوبی است نه منزلگاه
جف بزوس، بنیانگذار آمازون، 20 سال پیش زمانی که میخواست وبسایت آمازون را راهاندازی کند، یک سال را صرف مطالعه، تفکر و برنامهریزی کرد. وی در این یک سال، تمامی جنبههای کار را سنجید و همه را به صورت مدون نوشت. او زمانی این کارها را انجام داد که چیزی به نام تجارت الکترونیک وجود نداشت و رقابت به مراتب کمتر از حال بود. درسی که از این داستان میگیریم اینست که بدون فکر و سنجیدن همه جوانب، نباید اقدام به راهاندازی فروشگاه آنلاین کرد. شک کنید. در مقابل همه گزارههای یک چرا قرار دهید و همه مسائل را بسنجید. البته حواستان باشد که شکتان وسواس گونه نشود زیرا ممکن است شک تبدیل به منزلگاه شده و فرصتتان از بین برود. به یاد داشته باشید که به جز شما، افراد دیگری هم هستند که ایده دارند و شروع به کار میکنند.