اینترنت یک محیط مملو از اطلاعات گوناگون است که به صورت درهم فرورفته ای وجود دارند. در این مدیا، اطلاعات بسیاری برای خواندن، دیدن و درک کردن وجود دارد که تمرکز بر روی آنها و یافتن نکات و مطالب مهم همسو با نیاز ما میتواند خیلی سخت باشد.
اگر طرح شما از نظر دیداری و ظاهری مملو از اطلاعات و تصاویر و المان های گوناگون باشد، احتمال خسته شدن ذهن مخاطب و ترک وب سایت شما توسط وی افزایش خواهد یافت. در اینجا می خواهیم بدانیم هنگامی که در حال طراحی وب سایت خود هستید، چطور می بایست این نکته را رعایت کرده تا از شلوغ و خسته کننده شدن طرحتان جلوگیری کنید. در اینجا ما لیستی از نشانه های هشدار دهنده و برخی راه های مورد نیاز برای کاهش وزن مطالب وب سایت در اختیار شما قرار داده که از طریق آن می توانید طرحتان را مدیریت کنید.
عدم استفاده از سبک های تعریف شده
سبک ها و پالت ها، ساختار و ستون فقرات اصلی یک طرح خوب هستند. هنگامی که از وب سایت صحبت میکنیم، همه چیز می بایست به صورت CSS بیان شود، بنابراین سبک ها از طریق کل وب سایت تعریف و استفاده می شوند.
سبک های تعریف شده شامل همه چیز می شوند، از پالت فونت (اندازه و رنگ) گرفته تا پالت رنگ و چگونگی ظاهر شدن المان هایی مانند لینک ها و کلیدها و عملکرد آنها در یک طرح. نداشتن سبک مناسب میتواند منجر به خسته شدن کاربران شود زیرا همواره تناقضی بین آنچه بصورت بصری دیده شده و آنچه که صفحات نشان می دهند وجود داشته که این باعث ایجاد سوالاتی در ذهن مخاطب مبنی بر این موضوع خواهد شد که آیا آنچه در صفحات وجود دارد به خوبی عملکرد داشته و می توانند اطلاعات خود را با کارایی بالا دریافت کنند یا خیر.
بعلاوه، در اختیار داشتن سبک تعریف شده به شما کمک می کند تا از دوباره کاری در طرح خود جلوگیری کرده و بی دلیل تغییراتی در طرح خود انجام ندهید. یک الگوی معقول و مناسب می تواند به کاربران کمک کند تا اطلاعات خود را به سادگی بیابند. این نکته خصوصا هنگامی که در حال طراحی سایت فروشگاه اینترنتی هستید از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.
یکسان بودن اندازه تمامی المانها
نمیتوان بدون رعایت سلسله مراتب، درباره سبک و CSS سخن گفت. آیا طرح شما از سلسله مراتب شفافی برای متون و سایر المان ها برخوردار است؟
بخش کلیدی این سوال، سلسله مراتب شفاف است. سبک ها نیازمند این هستند که به اندازه کافی متفاوت بوده تا عادی ترین کاربران نیز بتوانند به طور واضحی تفاوت بین هدر و متن اصلی یا یک دکمه و عکس را تشخیص دهند. رایجترین مشکل در ایجاد خستگی ذهنی برای مخاطبان این است که تمامی المان ها هم اندازه و یکسان باشند و تمایز آنها غیر ممکن باشد.
اندازه چیزی بیشتر از طول و عرض یا اندازه فونت است. اینکه المان های مختلف با اندازه های گوناگون هنگامی که در کنار هم قرار می گیرند چقدر متمایز خواهند بود. رنگها، فواصل و محتوای تصویری می تواند نقش مهمی را در تعیین اندازه دیداری المان ها برعهده داشته باشد.
نرخ پرش سایت شما بسیار بالا است
آیا به آنالیزهای انجام شده بر روی نرخ پرش سایت خود توجه کرده اید؟ اگر تعداد این پرش ها بعد از ایجاد طرح تغییر کند، این میتواند نتیجه کنجاندن بیش از حد اطلاعات دیداری در سایت باشد.
نرخ پرش سایت خود در یک زمان مشخص را رصد کرده و در نظر داشته باشید. در طراحی سایت شرکتی حتما به این نکته توجه داشته باشید. به طور ایده آل، نرخ پرش پایین در مدت زمان طولانی در یک سایت مناسب است. اگر این اعداد به سمت مخالف حرکت کنند، میتواند نشان دهنده یک مشکل باشد.