پایگاهدادههای نو اس کیو ال میتوانند موجب بهبود عملکرد و تسریع نوآوری در فروشگاههای اینترنتی بشوند. این پایگاهدادهها ارزانتر هستند و مدیریت کلانداده یا همان Big Data را سادهتر میکنند. در یک کلام باید بگوییم که مزیت رقابتی فروشگاههای اینترنتی در آینده نزدیک میتواند پایگاه دادههای NoSQL باشد.
ایجاد مزیت رقابتی کار راحتی نیست. همین چند وقت پیش، ارسال رایگان کالا یک مزیت رقابتی محسوب میشد ولی هم اکنون تبدیل به یک استاندارد شده است. یا مثلاً ضمانت بازگشت 7 روزه کالا که هر فروشگاهی آن را ارائه میدهد.
در حال حاضر، بحث تجربه کاربری داغ است. شرکتهای تجارت الکترونیک سعی میکنند با طراحی سایت فروشگاه اینترنتی به شکلی متفاوت، تجربه کاربری شخصیسازی شده، متفاوت و دلپذیری را به کاربر ارائه دهند. در این راه از انواع روشها شامل تحلیل کلان داده، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده میشود.
آیا پایگاه داده میتواند مزیت رقابتی باشد؟
راههای زیادی وجود دارد که عملیات رایج در تجارت الکترونیک را به مزیت رقابتی تبدیل کنیم. یکی از آنها که کمتر مورد توجه است، نوع دیتابیسی است که استفاده میکنیم.
در حال حاضر، بیشتر فروشگاههای اینترنتی از پایگاه دادههای رابطهای همانند MySQL، PostgreSQL و حتی SQLite استفاده میکنند. سالهاست که این نوع پایگاه دادهها، پایه سرویسهای تحت وب را تشکیل میدهند.
در این پایگاه دادهها، داده به صورت جدول ذخیره میشود. این روش، برای نگهداری دادههای کالا و کاربران بسیار مناسب است اما برای سایر دادههای فروشگاههای اینترنتی چندان خوب نیست.
کایل بنکر (Kyle Banker)، نویسنده کتابی در ارتباط با MongoDB بیان میکند که: «استفاده از پایگاهدادههای رابطهای برای ساخت فروشگاه اینترنتی یعنی استفاده از حجم زیادی جدول که در کنار یکدیگر تلاش میکنند سیستمی منعطف را بر پایه ساختاری غیرمنعطف ایجاد کنند.»
برنامهنویسان میدانند که برای پیادهسازی کاتالوگ کالاها در یک دیتابیس رابطهای، باید از انواع مدلهای دادهای، موجودیتها، خصیصهها، مقادیر، ارثبری و CLOB استفاده کنند.
در پایگاه داده نو اس کیو ال، مدیریت کالا، سفارش و اطلاعات کاربر بسیار سادهتر است و به همین دلیل فروشگاه اینترنتی میتواند دادههای بیشتری از مشتریان جمعآوری کند. اطلاعات بیشتر هم یعنی تحلیل دقیقتر و شخصیسازی با کیفیتتر.
مزایای NoSQL دقیقا چیست؟
در مقایسه با دیتابیسهای رابطهای، NoSQL عملکرد، مقیاسپذیری، دسترس پذیری، انعطافپذیری بالاتری دارد و هزینه آن هم پایینتر است.
عملکرد: پایگاهدادههای NoSQL با سرعت بالاتری به کوئریها پاسخ میدهند. زمانی که مشتری در سایت شما جستجو میکند یا به صفحه جزئیات یک محصول مراجعه مینماید، به صورت گسترده با دیتابیس سایت ارتباط برقرار میکند. اگر دیتابیس نو اس کیو ال باشد، سرعت انجام این کارها بالاتر میرود.
مقیاس پذیری: پایگاهدادههای رابطهای نیاز به سرور متمرکز و قوی دارند. NoSQL را میتوان به صورت توزیع شده هم پیادهسازی کرد. این نوع پیادهسازی مقیاسپذیری بالاتری دارد.
در دسترس بودن: دیتابیسهای NoSQL با هدف خرابی سرور ساخته میشوند. یعنی اگر سرورها خراب شوند، کوئریها به یک خوشه دیگر منتقل میشوند.
انعطاف: دادهها در NoSQL میتوانند هم ساختاریافته و ساختارنایافته باشند. در نتیجه میتوان از چندین منبع داده به درون دیتابیس وارد کرد.
آیا برای صحت دادههای تراکنش مشکلی ایجاد نمیشود؟
یکی از ایراداتی که به نو اس کیو ال گرفته میشود، تناقض انعطافپذیری آن با صحت دادههای تراکنشی است.
تقریبا در هر سایت و فروم دیتابیس، نظری با محتوای زیر میبینید:
«هدف استفاده از MySQL یا هر دیتابیس رابطهای دیگر، اینست که در آن تراکنش ذخیره شود. با تراکنش میتوان اطمینان حاصل کرد که هر کاری درست انجام شود چیزی که در MongoDB ممکن نیست.»
این حرف تا حدی درست است. NoSQL هیچ محدودیتی در شمای دیتابیس ندارد.
مسأله اینجاست که باید مکان الزام صحت تراکنش را عوض کرد. در دیتابیسهای رابطهای، خود دیتابیس، صحت تراکنش را تضمین میکند. در NoSQL خود برنامهنویس باید این مسأله را در کد بگنجاند.
فروشگاههای اینترنتی نیاز دارند که به صورت مداوم تجربه کاربری و رابطه خود را با مشتریانشان بهبود بدهند. استفاده از فناوری NoSQL میتواند کمک فراوانی در این راه بکند و یک مزیت رقابتی باشد.
در حال حاضر بسیاری از فروشگاههای اینترنتی از پایگاهدادههای رابطهای استفاده میکنند ولی فروشگاههای بزرگ همانند والمارت، آمازون و ایبی، بخشی از سیستم خود را به NoSQL تبدیل کردهاند.