جلد پشت کتاب جهت تبلیغات استفاده می گردد و معمولا سلیقه ای طراحی میشود. طراحی جلد کتاب معمولا یکدست انجام می شود. یعنی رنگ روی جلد و گاهی عناصر و المانهای آن تا پشت جلد امتداد می یابد. این موضوع به آن دلیل است که در هنگام تا زدن جلد دقت لازم انجام نمیگیرد و اگر طراحی و رنگ پشت یا عطف کتاب با بقیه جلد یکدست نباشد، صورت نامرتب و زشتی ایجاد می گردد. طراحان جلد کتاب ترجیح می دهند این غیر حرفه ای گری را در طراحی (مجزا نکردن عطف و پشت و روی جلد) انجام دهند تا آنکه جلد کتاب نامرتب تا خورد و تمام طراحی جلد را بهم بریزد!
معمولا قیمت کتاب در پایین و وسط پشت جلد کتاب زده می شود و بهتر است نام ناشر نیز همچنان در پشت نیز چاپ گردد. خلاصه ای از کتاب یا قسمت مهم کتاب و یا طرح سوالی از موضوع کتاب، می تواند انگیزه خرید و خواندن کتاب را فراهم آورد. اگر در پشت جلد کتاب بتوان خلاصه ای از کتاب را بنویسید، به خواننده برای انتخاب و خرید آن کمک میکند. و حتی می توانید خود نویسنده را نیز به صورت خلاصه معرفی کنید . سعی کنید در خلاصه نویسی در پشت کتاب به صورتی نوشته شود که تمامی سوالات یا اطلاعات مورد نیاز در مورد کتاب را به مخاطب برساند و جذابیت کافی از لحاظ ویرایشی برخوردار باشد که مخاطب نتواند به خود بگوید نه این کتاب من نیست .
پیشنهاد می شود برای کتاب های آموزشی و علمی نویسنده کتاب در صورت داشتن مدرک تحصیلی آن را به صورت خلاصه در پشت جلد استفاده کند و یا در صورت استفاده از منابع معتبر ذکر نام ها جهت جلب اعتماد مخاطب شما تاثیر گذار خواهد بود .